Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Frihed. Jonathan Franzen ny murstensroman har været værd at vente ni år på.
Foto: Lars Hansen (arkiv)

Frihed. Jonathan Franzen ny murstensroman har været værd at vente ni år på.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Som abonnent får du 15 procent rabat i Boghallen og Saxo Premium til 79 kr. om måneden. Læs mere på politiken.dk/plus


Franzens murstensroman er et mesterværk

Jonathan Franzen tegner endnu et psykologisk portræt af en dysfunktionel familie.

Skønlitteratur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ni år er der gået, siden den dengang 42-årige amerikanske forfatter Jonathan Franzen brød seriøst igennem med den omfattende familieroman ’Korrektioner’, der skildrede et USA i selvforståelsesmæssig forandring oven på de omfattende sociale og økonomiske forandringer, der prægede det 20. århundrede.

LÆS 'KORREKTIONER'-ANMELDELSE

Romanen, som siges at være den sidste væsentlige bog, der nåede at udkomme inden 9/11, er blevet belønnet med et væld af priser og har – ikke mindst takket være talk show-værtinden Oprah Winfreys mellemkomst – solgt vognlæs og atter vognlæs af eksemplarer, hvilket har gjort forfatteren til en af de mest eftertragtede skribenter i USA samt økonomisk uafhængig.

Psykologisk arvemasse
Derfor har forventningerne til opfølgeren, fra hvilken to kapitler har været offentliggjort i magasinet The New Yorker henholdsvis sidste sommer og dette forår, været ikke alene store, men rent ud sagt enorme.

Kunne Franzen komme igen efter en så sublimt velskrevet, livsklog og psykologisk indsigtsfuld bog som historien om familien Lamberts historie samt sorger og glæder?

Svaret er et ubetinget ja.

For ’Freedom’ har alt det, ’Korrektioner’ havde, men samtidig ikke så lidt mere, fordi den er skrevet efter bemeldte septemberdag i 2001 og har det med som mentalitetsmæssig klangbund. Det er ikke en 9/11-roman som eksempelvis Jonathan Safran Foers ’Ekstremt højt & utroligt tæt på’ fra 2005 eller John Updikes ’Terrorist’ fra året efter.

Som forfatterens øvrige tre skønlitterære bøger er det primært en fortælling om en dysfunktionel familie, dens rødder og psykologiske arvemasse.

Ægteskabets forklaringer Romanens omdrejningspunkt er ægteparret Patty og Walter Berglund, som opbygger en familie i et forfaldent forstadskvarter i Minneapolis-St. Paul i staten Minnesota, hvor han arbejder som jurist for virksomheden 3M, mens hun – på trods af en afsluttet universitetsuddannelse og til sine omgivelsers betydelige undren og misbilligelse – vælger at koncentrere sig helt og holdent om gerningen som hjemmegående husmor.

Walter er for god til at være sand: handyman, dedikeret familiemenneske, evigt forelsket i sin hustru og vellidt af naboerne.

Patty derimod er en smule for meget, synes de fleste. Og, viser det sig, hun er da heller ikke lykkelig.

For hun elsker i virkeligheden ikke sin mand, men er betaget af hans bedste ven, den charmerende rockmusiker/bygningstømrer Richard; hun forkæler sin søn på bekostning af sin datter, og hun er nærtagende i forhold til naboerne i kvarteret.

Trods sin murstenstykkelse er ’Freedom’ ikke et bogstav for lang



Men det har selvfølgelig sine forklaringer, som findes i hendes opvækst og tidlige ungdom.

Hun kommer fra en velhavende jødisk newyorkerfamilier, men flygtede til Minnesota for at slippe for sin ironiske far, sin overambitiøse mor og i det hele taget den fims og dannet middelklasse, hun som erklæret sportspige altid har følt sig forstødt fra og utilpas ved.

Og ved at vælge den lavpraktisk begavede og engleagtigt tålmodige Walter kan hun gøre alt det for sine børn, hendes forældre ikke gjorde for hende.

I familie med Fitzgerald

Hvis altså ikke nissen var flyttet med, sådan som nisser har det med at gøre. Og det er sådan set det, romanen har som sit altoverskyggende tema.

Den ’Freedom’, titlen henviser til, er såvel politisk som emotionel, og Franzen demonstrerer litterært, hvorledes denne højt besungne menneskerettighed ikke er ensbetydende med lykke:

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Frihed er bare et andet ord for at ikke have noget at miste, som Kris Kristofferson digtede. Og den evindelige stræben efter økonomisk, seksuel, følelsesmæssig eller politisk frihed viser sig meget ofte at være et udtryk for blår i øjnene.

Jonathan Franzen skriver et vidunderligt glasklart og ukunstlet sprog, som gør det muligt for at ham at tegne sine karakterer med en genuin menneskelig kompleksitet.

Stilistisk er han i familie med en forfatter som F. Scott Fitzgerald, hvis fløjlsbløde sprog anes som litterær overtone. Og så er han så uendelig præcis i sine menneske- og situationsskildringer.

Romanen er fuld af vidunderligt velkonstruerede sætninger af en sådan kaliber, at man har lyst til at få dem korsstingsbroderet og hængt op på væggen.

Trods sin murstenstykkelse er ’Freedom’ ikke et bogstav for lang. Den tager sin tid at læse, men er det hele værd.

For det er en mesterligt skrevet og fortalt roman; en dyb og tilfredsstillende litterær oplevelse, som det har været værd at vente ni år på.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden