0

5 hjerter: Ken Follett viser sig igen som den litterære Nutellas stormester

I sin kulørte forhistorie til bestselleren ’Jordens søjler’ viser Ken Follett, at han kan skrive for både den historieinteresserede og den vildt underholdningshungrende.

Picasa/Olivier Favre
Arkivfoto: Picasa/Olivier Favre

I Ken Folletts nye og stærkt underholdende roman glider alt ned, som det skal., og ingen er i tvivl om, hvem der er de gode og onde.

At læse Ken Folletts monsterlange historiske romaner er som at binge en syv sæsoner lang saftig, intrigefyldt tv-serie. Når det er godt, kan man ikke slippe historien, det kulørte stof spækket med vold og sex, med magt, politik og romancer glider ned som Nutella. Nu er Follett tilbage i storform med romanen ’Aftentid og morgengry’, som atter byder på topklasseunderholdning fra engelsk histories uudtømmelige skatkammer.

Walisiske Ken Follett (f. 1949) blev verdenskendt i 1989 med bestselleren ’Jordens søjler’, hvor man fulgte indbyggerne i landsbyen Kingsbridge i 1100-tallets England. Siden fulgte fortsættelserne ’Uendelige verden’ og ’Den evige ild’, der begge ligeledes havde byen Kingsbridge som omdrejningspunkt, blot nogle århundreder senere. Med den nye roman ’Aftentid og morgengry’ får vi så forhistorien til ’Jordens søjler’ – en fortælling om, hvordan en lille flække kaldet Dreng’s Ferry udvikler sig til den velhavende landsby King’s Bridge (den senere Kingsbridge). Nye læsere kan sagtens begynde her. Alle romanerne i Kingsbridge-serien er uafhængige af hinanden.

’Aftentid og morgengry’ tager sin begyndelse i år 997 i England på kong Ethelred den Rådvildes tid og strækker sig de næste mere end 800 sider over en periode på 10 år. Læseren følger tre hovedpersoner, bådebyggeren Edgar, den normanniske adelskvinde Ragna og munken Aldred, der alle har hjertet og andre organer på rette sted, og hvis skæbner væves sammen. Deres mægtige modstander er den onde biskop Wynstan, som på koldblodig og forbryderisk vis forsøger at tilrane sig yderligere magt og rigdom.