0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

»Jeg tror ikke, Gud er religiøs«

Regeringer skal ikke blande sig i, hvad præster tror, mener Amos Oz, ugens lovpriste israelske forfatter. Han anbefaler nogle europæere at gå til lægen med deres antisemitisme.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

TRO, HÅB OG ... HUMOR. »Folk, der kan grine af sig selv, vil være immune over for fanatisme«, siger Amos Oz. Foto: Mads Nissen

Feature
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Feature
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Amos Oz tager imod på Gyldendal. Pressen står i kø for at møde denne ur-israeler i kortærmet blå arbejdsmandsskjorte og med furede solbrændte kinder og klare øjne, der signalerer: »Kom bare an«. Politikens tur:

Du citerer i din nye selvbiografiske bog, 'En fortælling om kærlighed og mørke', din far for at sige, at der er visse ting, man ikke spøger med, mens din mor åbenbart sagde det modsatte: For hende skulle intet være fredhelligt. Hvem holder du med?



»Min mor, naturligvis. Folk, der kan grine af sig selv, vil være immune over for fanatisme. Humor kan ikke erstatte en løsning eller i sig selv skabe fred, men i bedste fald kan den bane vej for en løsning«.

»Mellemøsten har ikke blot behov for god vilje, men for forsoning, og det gælder både israelere og palæstinensere«.

Historiens største offer
I den gamle historie om forfatterne, der blev bedt om at skrive hver sin bog om elefanter, skrev amerikaneren som bekendt 'How to Make Elephants Bigger and Better', englænderen skrev 'How I Shot the Elephant' og danskeren ikke overraskende kogebogen 'Elefant på 100 måder'. Hvad ville være titlen på den israelske bog?

»Det kan der vist ikke være to meninger om: 'Elefanten og det jødiske problem' ...«.

Og den palæstinensiske bog?

»Palæstinenserne vil utvivlsomt forsøge at rekruttere elefanten for deres sag. Vi - israelerne og palæstinenserne - fører jo en konsekvent konkurrence om at være historiens største offer, og den palæstinensiske bog ville utvivlsomt hedde 'Elefanten tværede os ud først' - eller 'Elefanten ramte os hårdest'«.

Den mest stupide ide
I bogen 'Hvordan man kurerer en fanatiker' fortæller du, hvordan der på europæiske husmure i 1930'erne stod 'Jøderne til Palæstina', mens der nu står 'Jøder ud af Palæstina'. Hvad er problemet?

»At europæere fik jøder til at rejse til Palæstina og nu vil have dem ud - dét viser i hvert fald, at nogle europæere har et problem«.

»De skulle få en tid hos lægen. Israels jøder har ikke noget andet sted at rejse hen. Og problemet i Mellemøsten er, at israelere og palæstinensere er nødt til at enes - og nødt til at dele, men ingen af os har noget andet sted at rejse hen ...«.

Israelske jøder er virkelighed
I 'En fortælling om kærlighed og mørke' beskriver du, hvordan din familie 29. november 1947 sad omkring radioen for at høre FN stemme om dét delingsforslag for Palæstina, der banede vejen for oprettelsen af Israel. Hvad hvis FN havde stemt nej?

»For os havde det vel ført til udsmidning eller døden. Heldigvis er det et hypotetisk spørgsmål, for vi havde ikke noget alternativ«.

Har du nogensinde troet - eller frygtet - at man i FN ville lave en 'vi fortryder-afstemning'?

»Det har altid været en grundlæggende israelsk frygt, skønt det ville være meningsløst. FN kunne lige så godt stemme om at fjerne alle sorte fra Afrika. Lige sådan med Israel. Staten findes. Vi findes. Vi er 5 millioner israelske jøder. Det er virkelighed, ikke en teori«.

Herzl, den moderne zionismes grundlægger, havde, ligesom din forfatter- og navnekollega Amos Elon fortæller i sin biografi om ham, overvejet, at alle jøder skulle stille sig op på Peterspladsen i Rom og konvertere til katolicismen. Ville det have været en smartere løsning?

»Det var den mest stupide ide, Herzl nogen sinde fik. Man kunne lige så godt forestille sig, at problemerne mellem kristne og muslimer skulle løses ved, at alle kristne med et snuptag skulle konvertere til islam. Det ville måske afbøde nogle af problemer, men ville det være en løsning?«.

Gud på café
I Danmark har vi en debat om, hvorvidt der findes en skabende Gud. En af vores præster, Grosbøll hedder han, blev sågar suspenderet for at betvivle netop dét, bagefter blev han genansat af kirkeministeren. Hvad tror du?

»Jeg tror for det første, at regeringer skal blande sig udenom. Hvis der ét eller andet sted er en præst, som mener, at Gud er en kat, er det efter min mening ikke regeringens sag. Jeg er ikke selv religiøs, og hvis du spørger mig, tror jeg faktisk heller ikke, at Gud er det. Er det svar nok?«.

»I én af min bøger sidder Gud i en lille café, hvor en ung mand spørger, om han må slå sig ned ved samme bord. De får sig en god sludder. Det er sådan noget, der sker i Jerusalem, dét skal vi huske. Men det tager lidt tid for den unge mand at blive klar over, at det er netop Gud, han sidder sammen med«.

»Men han spørger så Gud, hvilken religion der er den rette. Om det er kristendommen eller islam, måske protestantismen eller katolicismen. Og Gud svarer akkurat: »Min dreng, jeg har en tilståelse, jeg er ikke religiøs og slet ikke interesseret i religioner« ...«.

Drømmen udvikler sig ikke
Dine bedsteforældre drømte om, at Israel skulle blive et civiliseret land. Er den drøm blevet opfyldt?

»Kun delvis. Tænk på, at Israel blev skabt på grundlag af ekstatiske drømme og forventninger, både blandt jøder og af den omgivende verden, fordi jøder havde gennemlevet så store lidelser«.

»Men ligesom ingen skal forvente, at palæstinensere skal udvikle sig til rene engle efter den måde, de har opført sig på, burde ingen have ventet, at jøder kunne skabe et drømmesamfund. Israel er ikke et paradis, på mange må