0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Philippe Merie
Foto: Philippe Merie

Tobias Jacobsen er vokset op med nogle af sin berømte farfars mønstre på f.eks. gardiner og hyndebetræk, men glemte alt om dem - til han fandt en hel kasse fuld af dem på sine forældres loft. Sidne har han nærstuderet motiverne.

Arne Jacobsens barnebarn fandt en papkasse på loftet, der afslørede en anden side af hans berømte farfar

Den danske designer Arne Jacobsen blev kendt for møbelklassikere som Ægget, Svanen og Myren. De er alle tegnet i en stram, om end svungen stil. Men en hengemt papkasse på loftet viste en anden og mere fabulerende side af ham. Hans barnebarn, Tobias Jacobsen, der selv er designer, giver sit bud på, hvorfor vi helst husker Arne Jacobsen for de rene linjer.

FOR ABONNENTER

For en del år siden gik Tobias Jacobsen op på sine forældres loft i huset i Vordingborg. Der stod nogle gamle, hengemte papkasser, og i en af dem gjorde han lidt af et fund. I den lå nemlig en masse stofprøver – og hans farfars hengemte side. Tekstilerne viste mønstre af blomsterenge med rødkløver, ranunkler og margueritter. Af anemoner på en dybblå baggrund. Af hjertegræs og kejserkrone. Af tornekrone og grøftekant. Af regn og stjerneblomst.

Her var over 100 forskellige prints. Poetiske, fabulerende og åndeløst smukke. Og alle var tegnet af hans farfar, arkitekten og designeren Arne Jacobsen.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts