0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Det var dansk design, der lokkede den japanske trædesigner Akiko Kuwahata til Danmark

Ligesom Akiko Kuwahata har ben i både Danmark og Japan, er hun også delt mellem design og håndværk. De to forskellige verdener har hun i dag lært at forene.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Akiko Kuwahata er snedker og designer i træ, og sammen med sin mand har hun et firma, hvor de laver møbler og andre ting til hjemmet. Her arbejder hun i sit værksted i Kokkedal.

Design
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Design
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Når jeg får ideer til designs, tænker jeg faktisk ikke på, at de skal se japanske ud. Tit siger folk, at mine ting helt klart er japansk inspirerede, men det er slet ikke i mine tanker, når jeg skaber. Det er simpelthen min personlighed, som kommer til udtryk, og for mig handler om at være ærlig. Det, jeg laver, kommer altså indefra – og selvfølgelig er det også en del af mig at være japansk. Men jeg er jo ikke kun det. Og det er ikke kun det, jeg prøver at vise.

Da jeg var ung, studerede jeg arkitektur i Japan. Vi besøgte mange forskellige træbygninger, og jeg blev utroligt fascineret af den traditionelle japanske bygningsarkitektur. Af det ældgamle håndværk, de fine træsamlinger og spændende historier. Min professor gjorde meget ud af at fortælle, at det ikke kun var designere og arkitekter, som stod bag. At også håndværkere filosoferede over, hvordan ting kan spille sammen med vores kroppe og sanser.

Det tændte noget i mig. Efter universitetet kom jeg i lære på et møbelsnedkeri i nærheden af Tokyo og mærkede, hvor vildt det var at kunne skabe med mine helt egne hænder. Jeg var ansat i 4 år, men fik imidlertid lyst til at studere igen – og denne gang møbeldesign i stedet for bygninger. Jeg tog til Danmark, som jo er foregangsland for de håndværksmæssigt smukke designs, jeg selv er stor fan af.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts