Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Skærmdump fra vinderfilmen
Foto: Skærmdump fra vinderfilmen

Vindertype. Kortfilmen 'Condomise Zambia' om Fred Tembos kreative kondomfodbolde fik både 1. præmien og publikumsprisen i politiken.dk's og Mellemfolkeligt Samvirkes fælles videokonkurrence. Filmens bagmænd indkasserede dog ikke deres præmie, de valgte at investere i Fred Tembos fremtid og bruge pengene på at sende ham i skole.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sidste års solstrålehistorie: Kreativt kondombrug sikrer Freds skolegang

Vinderfilmen om kreative kondomfodbolde endte med at sende filmens hovedperson tilbage på skolebænken.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

15-årige Fred Tembo deler yndlingshobby med millioner af unge drenge verden over. Fodbold.

Men han og vennerne i slumkvarteret Garden i Zambias hovedstad Lusaka har ikke råd til at købe en fodbold.

Med et par kondomer, 15 plasticposer og gummitråde fra gamle bildæk kan Fred dog fremstille verdens bedste kondom-fodbold, hvilket har gjort ham kendt og elsket blandt de andre drenge i kvarteret.

Kortfilmen 'Condomise Zambia', der sidste år vandt både 1. præmien og publikumsprisen i politiken.dk's og Mellemfolkeligt Samvirkes videokonkurrence ’Ung i et uland’, fortæller Freds historie.

LÆS OGSÅ

»Fred er bevis på, at man bestemt kan være ung i et uland«, siger filmens instruktør Mosten Mutale, som stod bag 'Condomise Zambia' sammen med kameramanden Mark Mwanamwalye og danske Carla Greiber, der på det tidspunkt var i praktik på den danske ambassade i Zambia.

Droppede at rejse Jorden rundt Filmprisen gav Mosten Mutale en mulighed, som kun de færreste unge zambiere kan drømme om – at rejse jorden rundt. Det har Mosten Mutale dog ikke tænkt sig at gøre.

»Det er en unik mulighed, men hvordan kan jeg rejse og bruge alle de penge, når jeg ved, at jeg for de samme penge kan sende Fred i skole og give ham mulighed for et bedre liv«, siger Mosten Mutale.

Den melding gjorde lykke hos Fred Tembo.

»Da Mosten og hans venner fortalte, at de ville lave en film om mig, tænkte jeg aldrig på, at det ville betyde, at jeg kunne komme tilbage i skolen«, fortæller en glad, men genert Fred.

Taknemmelig for at kunne tage ekstra undervisning
For fire år siden blev han nødt til at droppe ud af skolen, da hans moster, der opdrager ham og 6 andre børn, ikke længere havde råd til at sende ham i skole.

Holdet bag 'Condomise Zambia' har nu indskrevet Fred i en privat skole. Fred er dog en del bagud og kan kun starte i 5. klasse.

»Men jeg skal nok indhente det hurtigt«, understreger en selvsikker Fred, som nu går til ekstra undervisning hver lørdag.

»Det gør mig ikke noget at bruge mine lørdage i skolen og ikke kunne spille fodbold«, siger han.

Fodboldforretningen er vokset

Det var Freds kreativitet, der fangede Mostens opmærksomhed.

»Det var vigtigt for mig at lave en film, der ikke viste fattigdom som en passiv tilstand. Jeg ville ikke vise ofre, tiggere, stakler. Fred er fattig og forældreløs, men han sidder ikke og tuder. Han lever på trods af fattigdom« fortæller Mosten Mutale.

Fred Tembo er ikke kun kreativ, han har også en forretningsmand gemt i maven.

Når han har en gang imellem har 500 kwacha (ca. 50 øre), investerer han dem i at købe kondomer til at lave bolde med og sælger derefter boldene til børnene i kvarteret for 2.000 kwacha.

»Men efter filmen er forretningen vokset, jeg sælger flere bolde og prisen er steget. Jeg solgte en bold til 10.000 kwacha i sidste uge«, fortæller Fred stolt, men bliver hurtigt flov og griner, mens han dækker ansigtet med hænderne.

Se sidste års tre vinderfilm herunder

Condomise Zambia

Queen Quest

A Glow In The Dark

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts