0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dansk film vil satse på udlandet

En international producer skal sikre flere globale succeser med dansk dna.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Lars Skree, Nordisk Film
Foto: Lars Skree, Nordisk Film

filmsucces. Folkene bag den danske prisvindende krigsdokumentar 'Armadillo' glæder sig over, at Det Danske Filminstitut vil satse mere internationalt.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Langs strandpromenaden i Cannes slæber alverdens filmfolk omkring på mindst ét eksemplar af de internationale filmmagasiner, som hver dag under Europas største filmfestival bliver distribueret ved Palais des Festivals.

Og således er det mere end bare almindeligt målrettet, at Det Danske Filminstitut de seneste dage har valgt at annoncere i Cannes efter en ’international producer’, som for fremtiden skal være med til at sikre, at den danske filmverden til fulde udnytter sit internationale potentiale – og ikke mindst lærer at skaffe endnu flere dollar, euro og anden international finansiering til danske filmprojekter.

LÆS ARTIKEL »Vi har besluttet at styrke vores internationale indsats, for i takt med at film generelt bliver mere og mere internationale, for eksempel hvad angår skuespillere og locations, bliver det også mere og mere betydningsfuldt at være god til at finansiere internationalt«, siger direktøren for Det Danske Filminstitut, Henrik Bo Nielsen. Satser på international producer Af stillingsopslaget – der også kan læses i en dansk version på Filminstituttets hjemmeside – fremgår det, at den internationale producer blandt andet skal styre Filminstituttets store og små internationale filmsamarbejder og ikke mindst rådgive danske producenter om international udvikling og finansiering og bistå dem i »internationale finansieringsfora«.

LÆS ARTIKEL

Store danske filmselskaber som Zentropa og Nordisk Film har i flere år arbejdet målrettet på internationale samarbejder, men med satsningen på en international producer i Filminstituttet får også Danmarks mindre filmproduktionsselskaber nu mulighed for at kunne udnytte deres films internationale potentiale.

Vigtigt at vælge den rigtige person
Og det glæder man sig til hos blandt andre Fridthjof Film, der står bag så forskellige succeser som komedien ’Blå mænd’ og den prisbelønnede krigsdokumentar ’Armadillo’:

»Vi har jo brugt ufattelig lang tid på at finansiere ’Armadillo’. Havde vi haft mulighed for at samarbejde med en international producent i Filminstituttet, ville vi kunne have koncentreret os mere om at lave filmen i stedet for at rejse rundt fra festival til festival for at forsøge at skaffe penge«, siger Ronnie Fridthjof.

Det er ekstremt vigtigt, at Filminstituttet vælger den rigtige person, der virkelig vil kæmpe for os små producenter, for ellers er pengene spildt.



Han har netop lavet en film på danske kroner og canadiske dollar; den koproducerede gyserkomedie ’Eddie The Sleepwalking Cannibal’, der har Thure Lindhardt i hovedrollen.

Ronnie Fridthjof pointerer dog, at Filminstituttets satsning ikke kommer til at være gratis for producenterne:

»Jeg har den største forhåbning og forventning til den internationale producer, men lønnen går fra vores filmstøtte, så det er ekstremt vigtigt, at Filminstituttet vælger den rigtige person, der virkelig vil kæmpe for os små producenter, for ellers er pengene spildt«.

Langt fra Pelle og Babette

Det er da også især Danmarks små filmproducenter, Filminstituttet har i tankerne, forsikrer Henrik Bo Nielsen. Og beslutningen om en større international satsning er taget i forbindelse med den filmaftale, der blev indgået i efteråret 2010, altså inden filmåret 2011 indbragte Susanne Bier en Golden Globe og en Oscar for ’Hævnen’, Lars von Triers ’Melancholia’ en Cannespalme for bedste kvindelige hovedrolle og Nicolas Winding Refns ’Drive’ en Cannespalme for bedste instruktion.

LÆS ARTIKEL Men Danmark lader til i denne omgang af filmhistorien at være langt bedre rustet til at skaffe sig fremtidige internationale succeser end i slutningen af 1980’erne, hvor Danmark fik to Oscars for henholdsvis ’Pelle Erobreren’ og ’Babettes gæstebud’, uden at dansk film de følgende år fik større succes i udlandet: »Det er rigtigt, at Danmark fik nogle fremragende resultater i 1980’erne. Og så kom der et hul. Men vi har altså ikke siddet med historiebøgerne fremme og tænkt: Hvad gjorde de galt dengang?«, siger Henrik Bo Nielsen.



»Det handler om her og nu og om, at Danmark skal udvikle flere film med internationalt potentiale«, siger Henrik Bo Nielsen.