0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

gennembrud 3D-filmen er tilbage

Disney-filmen ’Bolt’ er endnu en animationsfilm. Men den er også en revolution inden for 3D-film.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
PR-foto
Foto: PR-foto

3D har været længe undervejs, men nu spår Pixar og Disney Animation, at den computer- animerede 3D vil blive et biografhit.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Som om man selv var med i filmen! Den fornemmelse stræber de fleste film måske nok efter at give tilskueren: ’Medrivende’, ’opslugende’, ’involverende’ er ord for den virkning.

Men nu bliver der brug for et stærkere ord, for indlevelse er stadig ikke det samme som at sanse begivenhederne, som om man virkelig er til stede.

Som om duerne fra lærredet vitterlig flyver lige ud i hovedet på én, eller hundehvalpen med superkræfterne springer hen over éns hoved.

Tredimentional teknik
Duer? Hundehvalp? Lige præcis.

For premieren i dag på Disney-filmen om hunden ’Bolt’, der tror, den har superkræfter bliver også dansk premiere på den tredimensionale teknik, der efter stadig fleres mening er det hotteste i de næste mange års underholdningsfilm: 3D.

Af branchepolitiske grunde finder teknik-premieren kun sted i Jylland, ingen hovedstadsbiografer er med på vognen – men det er en anden historie.

Men hvad er nu det? Skulle det at opleve billeder tredimensionalt, altså inklusive dybdedimensionen, fordi man har papbriller på – nu være noget nyt?

Næ, masser af børnegenerationer har oplevet det med særlige slags billedbøger, hvis farver flimrer, når man ikke har brillerne på.

Men der er langt fra den oplevelse – såvel som fra 1950’ernes forsøg med levende 3D-billeder – til den ny filmteknik, som Disney, DreamWorks, Lucasfilm osv. nu alle satser hårdt på.

Synsforstyrrelser og hovedpine
Vi skal et århundrede tilbage for at finde den spæde start til den flerdimensionale filmoplevelse.

I 1915 så et indbudt New York-publikum udvalgte filmstrimler i ’anaglyph’-teknikken med adskillelsen af rød og grøn. Og i 1922 betalte et biografpublikum for at se 3D-kortfilmen ’The Power of Love’ i Los Angeles.

Men trods forsøg igen i 1930’erne – blandt andet den første 3D i farver, ’Zum Greifen Nah’ (altså: tæt nok til at røre ved) – oprandt den første store bølge af 3D først i 1952 med spillefilmen ’Bwana Devil’ (om løvejagt i Kenya).

De følgende år havde en hel stribe 3D-film premiere, trods synsforstyrrelser og hovedpine hos både publikum og filmteknikerne.

Teknikken inviterede til spændingsgenrer
Udfordringen var at synkronisere to fremvisere med hver sin filmrulle, svarende til de to forskudte kameraer, der havde optaget, som om de var højre og venstre øje. Og det er netop den forskydning, der til daglig giver os dybdedimensionen. <