Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
PR Foto
Foto: PR Foto

Filmhit. Unge Jennifer Lawrence blev nomineret til en Oscar for sin rolle i 'Winter's Bone' som den yngste skuespiller nogensinde. Nu er hun aktuel i ungdomsfænomenet 'The Hunger Games'.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Anmelderne er vilde med dødsspillet i hypet ungdomsfilm

'The Hunger Games' får stor ros af de danske filmkritikere.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Teenagere kan godt hive deres forældre med i biografen i denne uge, hvis det står til de danske filmkritikere.

Filmen 'The Hunger Games' har verdenspremiere i dag, og den er allerede en af de mest hypede ungdomsfilm nogensinde.

Selvom 'The Hunger Games' netop er kategoriseret som ungdomsfilm i stil med de ultrapopulære 'Twilight'-film, vil også den voksne generation føle sig underholdt, lyder det fra den danske anmelderskare.

B.T.'s Henning Høeg mener, at filmatiseringen er »så godt som fejlfri« og fremhæver således filmens brede appel.

»For både teenagere og forældrene, der vil forstå, hvad der foregår inde i hovedet på deres børn, er 'The Hunger Games' forårets must-see-film«, skriver han og kvitterer med fem ud af seks stjerner.

Actionpræget fortælling Børsens anmelder Morten Dürr giver filmen fire ud af seks stjerner for den actionprægede og direkte fortælling.

»Hvis det ikke er for pinligt at tage far og mor med i biografen, vil de voksne med garanti også føle sig rigtig godt underholdt«, skriver han.

'The Hunger Games' er filmatiseringen af Suzanne Collins bestseller af samme navn, dog kaldet 'Dødsspillet' i den danske udgave.

Romantrilogien udspiller sig i Panem, et postapokalyptisk USA, der er inddelt i 12 distrikter, som alle ledes af en lille rig elite. Hvert år bliver en dreng og en pige fra hvert distrikt udvalgt i et lotteri til at kæmpe mod hinanden i de såkaldte dødsspil, til der kun er én overlevende.

Bedre end 'Twilight'
Ligesom med 'Twilight' er her tale om ungdomsbøger, men med så bred appel, at voksne læser dem også.

Ifølge Politikens filmredaktør, Kim Skotte, er 'The Hunger Games' langt bedre end ' Twilight'-sagaen, der ellers har imponeret millioner verden over.

Læs Kim Skottes anmeldelse

»Hvis ikke den bliver et fænomen af mindst samme størrelse, er det, fordi det står mere skralt til med romantikken blandt gladiatorer end hjemme hos Familien Vampyr. Der er lagt op til en fortsættelse - og det gør ikke spor«, skriver han i sin anmeldelse og giver fire ud af seks hjerter.

Såbar og sammenbidt hovedrolle
Særligt filmens unge hovedrolleindehaver, Jennifer Lawrence, imponerer Kim Skotte. Jennifer Lawrence var sidst aktuel i filmen 'Winter's Bone', der indbragte hende en Oscar-nominering for bedste skuespillerinde.

Jennifer Lawrence udstråler en »sej og sammenbidt sårbarhed, og er den mest markante unge amerikanske skuespillerinde siden Scarlett Johansson«, skriver han og kalder filmen for 'Blade Runner' for teenagere.

»The Hunger Games' er ikke bare en kulørt ungdomssaga langt over gennemsnittet, men slet og ret en spændende film med udfordrende spørgsmål om menneskelighed og overlevelsesinstinkt«, skriver Kim Skotte.

Læs også

Læs også

Ekstra Bladets anmelder Henrik Queitsch giver fire ud af seks stjerner og kalder 'The Hunger Games' en ganske »vellykket teenageapokalypse«.

Læs Ekstra Bladets anmeldelse ( eksternt link)

Berlingskes anmelder Jacob Wendt Jensen giver filmen fire stjerner og fremhæver dødsspillet som filmens drivende kraft.

»Realityshows kan være sjove at følge med i, men de bliver ligegyldige, når planlæggerne har lov til at ændre reglerne undervejs. Det kortslutter dramaturgien og trækker fra i spænding, og den skavank smitter af på selve filmen. Omvendt så er det en stor ros, at man ikke mærker de knap to og en halv times spilletid.«, skriver han.

Læs Berlingskes anmeldelse ( eksternt link)

Er alt tilladt i underholdningens navn?

Annonce

Jyllands-Postens anmelder Nanna Frank Rasmussen er modsat sine kollegaer ikke synderligt begejstret for filmen. Hun giver den kun to stjerner.

Er alt tilladt i underholdningens navn, spørger hun i sin anmeldelse.

Læs Jyllands-Postens anmeldelse(eksternt link)

Læs også

«Hunger Games" er noget det mest afskyelige, jeg længe har set. For hvorfor skulle man dog lade sig underholde af at se teenagere slå hinanden ihjel?«, skriver hun og fortsætter:

»Ingen tvivl om, at det sandsynligvis er den bagvedliggende tanke, men ved at holde publikum fanget i spændt forventning om, hvem der bliver dræbt næste gang, reproducerer filmen den klamme trang til at se de onde (eller bare en eller anden) blive slagtet - netop det, den burde tage afstand fra«.

'The Hunger Games' får premiere over hele landet i dag.

FACEBOOK

Læs mere:

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften