Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
FRANCOIS MORI/AP
Foto: FRANCOIS MORI/AP

2011. Lars von Trier ankommer sammen med skuespillerne Charlotte Gainsbourg og Kirsten Dunst til fremvisningen af 'Melancholia' i Cannes. Senere blev den danske filminstruktør bedt om at forlade festivalen.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Cannes tager Lars von Trier til nåde

Udvisning af dansk filminstruktør gjaldt kun 2011, siger Cannes-boss Thierry Fremaux.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

For to år siden bad Cannes-ledelsen under stort ståhej den danske filminstruktør Lars von Trier om at forlade festivalen i Frankrig.

Det skete i kølvandet på pressemødet efter verdenspremieren på 'Melancholia', hvor Lars von Trier fik rodet sig ud i en længere tirade om sin beundring for nazistisk æstetik og »en vis sympati for Hitler«.

Festivalen udsendte en erklæring, hvor den slog fast, at ledelsen »fordømmer disse bemærkninger og erklærer Lars von Trier persona non grata ved Cannes Filmfestival med øjeblikkelig virkning«.

Siden har Cannes-toppen ikke udtalt sig om sagen, og det har stået hen i det uvisse, om den danske filmskaber stadig er ude i kulden eller ej.

Men festivalens kunstneriske chef, Thierry Fremaux, slår fast, at det aldrig har været tanken at udelukke von Trier for evigt.

DOKUMENTATION

Von Trier kan vende tilbage

»Lars von Trier blev erklæret 'persona non grata' ved festivalen i 2011. Han har aldrig været erklæret 'persona non grata' for evigt«, siger Thierry Fremaux til branchebladet Screen.

Han tilføjer, at festivalen gerne havde taget Lars von Triers kommende film, 'Nymfomanen', til overvejelse til palme-konkurrencen i år. Men von Trier og co. nåede simpelt hen ikke deadline.

LÆS MERE

»Vi så ikke hans film, fordi den ikke var klar. Den dag, hvor han har en film klar i tide til Cannes, kan vi tale om von Trier igen«, siger Thierry Fremaux.

Dermed bekræfter Cannes-bossen, hvad Zentropa-folkene har sagt gennem et stykke tid, nemlig at Cannes Filmfestival har tilgivet Lars von Triers nazikommentarer.

'Nymfomanen' ventes at få premiere kort før jul. Charlotte Gainsbourg, der har en af hovedrollerne, har for nylig tweetet, at premieren finder sted 30. november.

Årets Cannes Filmfestival løber af stablen 15.-26. maj. Og i år er der massiv dansk tilstedeværelse på festivalen.

Nicolas Winding Refns nye film 'Only God Forgives' er med i kampen om Guldpalmen. Mads Mikkelsen er med i en fransk film i hovedkonkurrencen. Thomas Vinterberg udnævnt som jurypræsident i sideprogrammet 'Un Certain Regard. Og den unge danske Bodil-vinder Sara Hjort spiller med i en dansk-hollandske film 'Borgman', som også kæmper i hovedkonkurrencen.

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed