0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Jackson Davis/Ritzau Scanpix
Foto: Jackson Davis/Ritzau Scanpix

Netflix-serien 'Stranger Things' blev et kæmpe hit ikke mindst på grund af disse fire hovedrolleindehavere . fra venstre: Gaten Matarazzo, Finn Wolfhard, Caleb McLaughlin og Noah Schnapp i en af scenerne fra serien. Den fik premiere i 2016.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Var ideen til 'Stranger Things' stjålet? Skabere af Netflix-hitserie skal for retten for plagiat

Skaberne af "Stranger Things" beskyldes for at have stjålet idéen til serien fra amerikansk filminstruktør.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Brødrene Matt og Ross Duffer, der står bag Netflix-hitserien 'Stranger Things' skal 6. maj indfinde sig foran et nævningeting i Los Angeles.

De to er anklaget for at have stjålet idéen bag den voldsomt populære science fiction-serie fra en amerikansk filminstruktør.

Det skriver techmediet Engadget.

I 'Stranger Things' forsøger en gruppe drenge at nå til bunds i en række overnaturlige hændelser i den lille by Hawkins i delstaten Indiana. Der er sære monstre fra en anden dimension, regeringskonspirationer og hemmelige laboratorier, der udfører lyssky eksperimenter på mennesker.

Men det, mener filminstruktøren Charlie Kessler, der står bag søgsmålet, minder i meget høj grad om plottet i hans film 'Montauk', der havde premiere i 2011 - fem år før Netflix-serien debuterede på streamingplatformen.

Kesslers film omhandler nemlig også lignende hændelser omkring et militæranlæg, hvor der sker en række overnaturlige hændelser. Disse skulle efter sigende være lig plottet i Duffer-brødrenes hitserie.

I sagsanlægget beskriver filminstruktøren desuden, hvordan han i 2014 fortalte de to brødre om muligheden for at skabe en science fiction-serie, der skulle tage udgangspunkt i filmen.

Både Matt og Ross Duffer benægter, at det skulle være foregået. De siger, at deres interesse for regeringskonspirationer og menneskeforsøg går langt tilbage - også før det påståede møde med Kessler.

Arbejdstitel hjælper ikke brødres sag

Men nu har en dommer ved delstatsretten i Californien besluttet, at sagen skal for en domstol. Den californiske dommer udtaler tilmed, at 'der er meget lidt uafhængigt bevis, der kan bekræfte seriens originalitet'.

Det hjælper højst sandsynligt ikke de to brødres sag, at arbejdstitlen på 'Stranger Things' i første omgang var 'The Montauk Project', skriver Engadget.

Netflix har fra sagens begyndelse vist ubetinget støtte til serieskaberne.

»Duffer-brødrene har vores fulde støtte. Denne her sag er grundløs, og det ser vi frem til at få bekræftet i retten«, skriver en talsmand for streaminggiganten til Engadget.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Køer på film:   Da Arne skyder koen i ’Blinkende lygter’, ved vi ikke, om vi skal grine eller græde

Essay:   Corona-epidemien har fået virkeligheden til at ligne en katastrofefilm