0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sexet menstruationssex, men ...: Nye afsnit af legendarisk lesbisk serie er for selvbevidste

Den banebrydende lesbiske tv-serie ’The L Word’ introducerede kvindelig homoseksualitet til mainstream-popkulturen og var fuldstændig vanedannende i al sin uperfekthed. I det nye ’L Word’ er magien væk.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Hilary Bronwyn Gayle/SHOWTIME
Foto: Hilary Bronwyn Gayle/SHOWTIME

Hverken nye eller gamle karakterer er særligt spændende at følge i det nye reboot af 'The L Word'.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I 2012 flyttede jeg midlertidigt ind i tv-serien ’The L Word’.

Det var som en feber. Jeg hastede hjem fra arbejde for at se videre. Jeg bingede, til mine øjne faldt i, og jeg drømte om, at det var mig, der var den unge, mystiske forfatterspire Jenny, der spiste chiabowls med charmerende Alice, bad boy-intense Shane og karriereparret Bette og Tina på den lesbiske café The Planet, hvor ejeren var en modelhøj østeuropæisk gudinde, som selvfølgelig var forelsket i mig. Det var ikke som sådan en god serie, men det var en mindre, uvæsentlig detalje. Sprød og nyudsprungen, som jeg var, var ’L Word’ på én gang fremmed og fascinerende, tryghedsskabende, omsorgsfuld og fuldstændig vanedannende.

’The L Word’ er en ikonisk tv-serie om en gruppe lesbiske kvinder i Los Angeles, der kørte fra 2004 til 2009, og som er historisk af den simple grund, at det er den første tv-serie, hvis hovedfokus er lesbiske kvinders liv og kærlighed. Nu, ti år efter sidste afsnit løb over skærmen, er serien tilbage under navnet ’The L Word – generation Q’ med en række af de oprindelige karakterer og en håndfuld nye, unge queer-personer, der skal modernisere seriens forståelse af seksualitet og køn. Der var en klar Qvinde med Q-vibe over det oprindelige ’L Word’, som havde et større fokus på lesbisk empowerment og på at dyrke en stærk og divers kvindelighed end på at udfordre kønsforståelser som sådan.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie