0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nye filmtalenter trækker tusindvis af danskere i biografen

Danske film fik flere gange superlativerne frem hos anmelderne i 2019, men nåede alligevel ikke målet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Rolf Konow/Rolf konow
Foto: Rolf Konow/Rolf konow

Den anmelderroste og prisbelønnede 'Dronningen' med Trine Dyrholm i hovedrollen trak næsten 333.000 i biografen. Den er dermed årets 4. meste sete film.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ikke noget prangende filmår var 2019, hvis man gør den slags op i, hvor mange der løste billet til en dansk film i landets biografer. Der er solgt omkring 3,5 millioner billetter, og det betyder, at dansk film ifølge Det Danske Filminstitut ender på en markedsandel på 27 procent i år.

Det er dårligere end sidste år, der landede på 30 procent, men væsentlig bedre end 2017, hvor dansk film skrabede bunden med blot 20 procent.

Markedsandelen lever ikke op til kravet i det filmforlig, der blev vedtaget af alle Folketingets partier for et år siden, om at dansk film skulle have en markedsandel på minimum 29 procent.

Ligesom der heller ikke er mange af årets film, der runder de 250.000 solgte biografbilletter, som også er et mål i filmforliget – de kan dog nå at leve op til ambitionerne i forliget på anden måde, for kravet er, at de enten trækker 250.000 i biografen eller har mindst en million seere på tværs af platforme som biograf, video on demand og tv.

Årets mest sete film havde premiere allerede i juledagene 2018. Det er Anders Matthesens ’Ternet Ninja’, der er den største publikumssucces i mere end 30 år. 618.200 så den i 2019 – og tæller man juledagene i 2018 med, blev der solgt i alt 946.500 billetter.

Men derudover er det kun ’Jagtsæson’ (473.100), ’Ser du månen, Daniel’ (472.200) og ’Dronningen’ (332.800), der har trukket mere end 250.000 i biografen.

I alt blev der vist 23 nye danske spillefilm i 2019. 5 af dem solgte mindre end 5.000 billetter.

Årets næstmest sete film, komedien ’Jagtsæson’, blev heglet igennem af mange anmeldere, her i avisen fik den 2 hjerter, alligevel er folk væltet ind for at se den. Omvendt med ’Onkel’, der fik fremragende anmeldelser hele vejen rundt og blev kaldt en »åbenbaring« – den har kun 27.000 været inde at se.

Mange nye talenter

Af de 22 danske spillefilm, der fik premiere i 2019, var mere end halvdelen lavet af nye talenter, viser en opgørelse fra Filminstuttet. 6 film var lavet af debutanter, og andre 6 var lavet af andengangsinstruktører – heriblandt nogle af årets populæreste film som ’Dronningen’ af May el-Touky, der har vundet publikumsprisen på Sundance Film Festival og Nordisk Råds Filmpris, ’Jagtsæson’ af Tilde Harkamp og ’Kollision’ af Mehdi Avaz.

Ser man på, hvor mange danske film der var udtaget til at deltage på førende internationale filmfestivaler, er det især danske dokumentarfilm med 17 udtagelser, der slår igennem. Kun 6 af årets spillefilm blev udtaget i 2019.

Blandt dokumentarfilmene er Feras Fayyads ’The Cave’ blandt årets topscorere. Den har blandt andet vundet publikumsprisen på Toronto Film Festival og er det eneste bud på en dansk Oscar i år.

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«