0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Garvet filmmand bliver leder af Filmby Aarhus

Filmproduceren Ronnie Fridthjof flytter tilbage til Aarhus som ny leder af Filmbyen. Han vil sikre, at fremtidige talenter ikke behøver at rejse til København.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Martin Fuhrman/Wikimedia Commons
Foto: Martin Fuhrman/Wikimedia Commons

Producer Ronnie Fridthjof står bag filmselskabet Fridthjof Film.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det bliver en garvet mand i filmbranchen, den 44-årige Ronnie Fridthjof, som fremover skal stå i spidsen for Filmby Aarhus.

Ronnie Fridthjof har produceret over 20 større dokumentarfilm, komedier og tv-serier og er blandt andet kendt for film som ’Blå mænd’, ’I krig og kærlighed’, ’Alle for én’-trilogien og dokumentarfilmen ’Armadillo’, som vandt flere danske og internationale priser.

I 2013 modtog han den danske IB-pris, der gives af Danske Filminstruktører til en person, der har gjort en særlig indsats for den danske filmindustri. Ronnie Fridthjof har siden 2000 haft eget produktionsselskab, Fridthjof Film A/S, men det forlader han nu for ikke at blande kasketterne. Filmselskabet får dermed også ny direktør: Toke Rude Trangbæk, som i dag er direktør i Postyr Postproduktion ApS. Han har været medejer af moderselskabet Fridthjof Film A/S gennem femten år.

Ronnie Fridthjof overtager en velsmurt filmmaskine på Aarhus Havn. Filmbyen huser over 80 film- og medievirksomheder samt to professionelle filmstudier. Her er filmuddannelser, erhvervspark og talentudvikling, og i februar åbner Filmby 3, et stort nybyggeri med over 4.000 kvadratmeter, hvoraf 80 procent på forhånd er udlejet.

Ronnie Fridthjof vil ikke på forhånd fremlægge store programpunkter, men understreger, at han vil være med til at sikre, at »fremtidige Ronnier« vil kunne blive i Aarhus: Da Fridthjof selv blev uddannet fra Den Europæiske Filmskole i Ebeltoft, måtte han flytte til København for at være del af et filmmiljø.

Nu er der optur i branchen, og det afspejles i Filmby Aarhus’ aktiviteter.

Annonce

Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«