Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Storstilet superheltefilm skuffer fælt. Nu får den et nyt navn

DC Comics-filmen ’Birds of Prey’ tilføjer ’Harley Quinn’ i biograftitlen, efter at filmen har præsteret det laveste åbningssalg for en film i DC’s nye filmunivers.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

I kølvandet på biografhits som ’Wonder Woman’, ’Aquaman’ og den 11-dobbelte oscarnominerede ’Joker’, har DC Comics skudt forbi målet med den aktuelle ’Suicide Squad’-spinoff ’Birds of Prey’, der på åbningsweekenden i USA har indtjent 227 millioner kroner. Det er et godt stykke under forventningen om et åbningssalg på 377 millioner kroner, og den værste start for en DC-film, siden franchisen blev rebrandet i 2013.

På verdensplan har ’Birds of Prey’ i åbningsweekenden indtjent 556 millioner kroner, næsten 200 millioner kroner under forventningen. Budgettet på filmen var 664 millioner kroner.

Nu tyr DC Comics til handling ved at ændre filmens biograftitel til ’Harley Quinn: Birds of Prey’, i et forsøg på at trække nye seere til den underpræsterende film. Harley Quinn er hovedpersonen i filmen, som spilles af Margot Robbie.

Det var hendes underholdende karakter, som seerne var vilde med i ’Suicide Squad’ fra 2016, som på det tidspunkt blev den 10. mest indtjenende film, og tjente over 900 millioner i åbningsweekenden. Håbet fra DC har været, at Harley Quinns badass og tilnærmelsesvis frastødende attitude har kunnet bære sin egen film.

Hvis filmen handler om Harley Quinn, hvorfor helvede har man så ikke kaldt den for det?

I podcasten ’Hot Ones’, kommenterede Margot Robbie, som også er medproducer på filmen, de skuffende åbningstal kort tid før titelændringen.

»Det mest nervepirrende er nok salgstallene. På nuværende tidspunkt er der ikke meget, vi kan gøre. Vi kan justere på marketingsstrategien en smule, men ellers kan vi kun håbe på, at folk kan lide filmen«, sagde hun.

Hos det det amerikanske netmedie Deadline undrer skribenten Anthony D’Alessandro sig over, at man ikke har vinklet på hovedkarakterens appel hos publikum i titlen fra start.

»Hvis filmen handler om Harley Quinn, hvorfor helvede har man så ikke kaldt den for det?«, skriver han.

Gode indikationer, men dårlig start

Der var ellers lovende indikationer inden lanceringen om, at ’Birds of Prey’ ville formå at hive biografgængerne indenfor.

Få dage inden åbningen havde filmen hevet en såkaldt ’fresh’ score hjem på 81 procent hos Rotten Tomatoes, som er en samlet indikator for de amerikanske film og tv-anmelderes vurderinger.

Ligeledes hos den amerikanske seermålingsside CinemaScore, havde filmen inden åbningen fået karakteren B+, det samme som kæmpesuccesen ’Joker’ og forgængeren ’Suicide Squad’.

Men selv om filmen fik ros med på vejen af anmelderne på den anden side af Atlanten, har de danske anmeldere ikke mange roser til overs for Harley Quinn og kompagni.

Politikens filmanmelder Joakim Grundahl kaldte filmen for en »skide irriterende« omgang »feminisme på dåse« og gav to hjerter. DR’s anmelder gav filmen samme karakter med begrundelsen, at DC Comics »drøvtygger sig selv« med en intetsigende spinoff.

En del af skylden for det skuffende salg lægges af flere filmkritikere på filmens såkaldte R-rating, der bandlyser filmen for personer under 18. Harley Quinns appel er tydeligst blandt unge kvinder, og mange potentielle seere i form teenagepiger er blevet nægtet adgang til weekendens åbning af den grund, som kan have sat sit aftryk i salget.

At en superheltefilm flopper i nutidens filmbrance, hvor Disney-ejede Marvel Studios kan spytte den ene milliardblockbuster ud efter den anden, er usædvanligt. ’Avengers: Endgame’ strøg sidste år ind på førstepladsen som den mest indtjenende film foran James Camersons ’Avatar’, med et svimlende globalt salg på 19,2 milliarder kroner.

Deadline, der har rapporteret om salgstallene, skriver, at ’Birds of Prey’ højst sandsynligt ikke kommer til at sælge mere end den magiske grænse på 100 millioner dollar i de amerikanske biografer, og en unavngiven kilde i branchen siger til mediet, »at det generelt ser skidt ud«.

Læs mere:

Annonce

Thomas Thorhauge

Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«

Dans i film:  Solodansen skaber et sjældent intimt rum i filmkunsten

Amalie Langballe:   Katte på film repræsenterer det fremmede, det frie og det farlige

Mads Mikkelsen om stranden i film:  Her findes den utopiske frihed

Peter Schepelern om trapper på film:  Skal du op eller ned? Leve eller dø?

Psyko­ananalytiker Tine Byrckel:   Næsten ingen, jeg kender, har set Lars von Triers klitorisscene

Eva Tind om adoption på film:   Barnet bliver ikke givet væk i kærlighed, men i modstand

Regn i film:  Den største kliché har en lang og kompleks historie

Kvindens begærlige blik:  Nu kigger kvinderne tilbage

Filmskaber Sebastian Cordes:  Nogle gange kan ventetid på film være nerve­pirrende og elektrificerende

Lars Movin om farver på film:   Filmisk alliance udløste usædvanlig teknik, som gav begrebet farvefilm en ny betydning

Migranter i film:  De afrikanske instruktører viser os migranternes historie fra deres egen synsvinkel

Essay:   Vinden er film­kunstens poetiske urkraft

Essay:  Det foruroligende hotel

Når mænd går på toilettet i film, er der en mening med det:   Mænd afslører deres sande jeg, når de vises med bukserne om anklerne

Bondeknold og filmstjerne:  Kartoflen er forbløffende udtryksfuld i film

Essay:  Tårer på film betyder kontroltab og spildte muligheder

På film er et hul ikke bare et hul:  Laura Palmers mor fjerner sit ansigt og viser et uudgrundeligt hul

Farvel til voldtægt som narrativ narko:   Fortællingerne om overgreb har ændret sig i tv-serier efter MeToo

»Jeg lever mit liv en kvart mil ad gangen«:   Denne vanvittige acceleration er det ultimative udtryk på film for vores forsøg på at opnå frihed

Maria Månson:   Jeg har set forskruede scener med slemme børn på film, der har fået mig til at kigge mine egne poder dybt i øjnene

Peter Ole Pedersen om øjne på film:  De stirrer på os, hypnotiserer os og afslører vores inderste hemmeligheder

Frit fald: Kubrick, Trier, Tarkovsky – alle de store kunstnere kæmper med tyngdekraften

Køer på film:   Da Arne skyder koen i ’Blinkende lygter’, ved vi ikke, om vi skal grine eller græde

Essay:   Corona-epidemien har fået virkeligheden til at ligne en katastrofefilm

Annonce

For abonnenter

Annonce