0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

5 hjerter: Stjernespækket film er Anders Thomas Jensens bedste siden 'Blinkende lygter'

Med ’Retfærdighedens ryttere’ forbinder Anders Thomas Jensen sin skæve humor med mørk realisme i sin bedste film siden ’Blinkende lygter’.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Kilde: NORDISK FILM

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det her er jo slet ikke en Anders Thomas Jensen-film, tænkte jeg efter filmens første akt. Godt nok har den Mads Mikkelsen, Nikolaj Lie Kaas og Nicolas Bro i de bærende roller, sådan som de stort set har været det i alle hans spillefilm siden debuten, ’Blinkende lygter’, for 20 år siden. Lars Brygmann er tilføjet A-kæden, der på plakaten får det til at ligne en typisk mørk folkekomedie fra auteurens hånd.

Men det her er mørkere end de skygger, der har fulgt de skæve karakterer i Anders Thomas Jensens andre film. Mads Mikkelsens militærmand, Markus, er ikke bare træt af pis som Torkild i ’Blinkende lygter’, der med en småforbryders idiosynkratiske hverdagshad forsøger at finde en mening midt i bøvlet og gør det, så vi griner af genkendelse.

Markus, derimod, er et ødelagt menneske, efter at hans kone er blevet dræbt i en togulykke. Og det fremstilles ikke med Anders Thomas Jensens signatursorte humor som distance. Der er næsten tale om et realistisk drama, og det går lige i brystkassen.

Jensen er ikke uvant med det tunge tråd i den realistiske genre som manuskriptforfatter for Susanne Bier på ’Brødre’, ’Efter bryllupet’ og ’Hævnen’, men når han som instruktør har præsenteret os for knækkede mænd i ’Blinkende lygter’, ’De grønne slagtere’, ’Adams æbler’ og ’Mænd og høns’, har det primært været gennem karikaturens prisme med skæve figurer, der ved at kortslutte takt og tone i sidste ende får sagt noget essentielt om eksistensen.

Sådan er det ikke i ’Retfærdighedens ryttere’, og hvis den var fortsat i samme spor frem til slutningen, havde vi fået et gribende dansk drama om sorg og forsoning, fortabelse og håb.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«