0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Enhver teenager bør se den: Klassisk highscool-film har feministiske pointer i hver scene

Amy Poehler har instrueret en ’coming-of-rage’-film, der viser, at det slet ikke er spor svært at være venlig og hensynsfuld og inkluderende og feministisk i en mainstreamfilm, som alle teenagere burde se.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Netflix
Foto: Netflix

Hadley Robinson har rollen som Vivian i 'Moxie'

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Ud af vrede kommer handlekraft og forandring. Og den generte teenagepige Vivian er vred i ’Moxie’, som nu kan ses på Netflix.

Hun er ikke blind af raseri, hun sætter først bare spørgsmålstegn ved, hvorfor tingene egentlig er, som de er. Og det gør hende grundvred. Og det er lige dér, hvor hun begynder at stille kritiske spørgsmål til det bestående, at hun bliver feminist. Der går bare lidt tid, før hun opdager det.

Det begynder den første dag efter sommerferien, hvor hun er tilbage på highschool. Knap har hun sat fod på skolens område, før der gang i ’listen’. Den liste, der kårer skolens ’bedste røv’, ’de bedste patter’ og ’den mest knepbare’ blandt skolens elever. Selv gætter Vivian og bedsteveninden lidt med, men mest er de glade for at være et par introverte piger, der går under de flestes radar. Duk dig, ignorer de klaphatte, der jager succes på bekostning af andres ydmygelse, slå blikket ned. De benytter sig med andre ord af en klassisk kvindelig overlevelsesmekanisme.

Men så begynder en ny pige, Lucy, i klassen, og hun vækker Vivians interesse, da hun spørger, hvorfor ’Den store Gatsby’ egentlig har været deres obligatoriske sommerferielæsning. Deres lærer har indledt undervisningen med et tø-hø og konstateringen, at nu må han hellere begynde med det spørgsmål, som ’man skal’ i disse tider, uanset værkets alder eller indhold, nemlig: Hvordan er kvinderne er portrætteret i bogen?

Han kategoriserer altså det ellers relevante spørgsmål til et spørgsmål om latterlig politisk korrekthed.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i filmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at