0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Unge danske talenter laver film uden om støttesystemet

Der er rekordmange danske film på årets CPH PIX. De fleste er blevet til uden konsulenter og uden statens støttepenge.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
CPH PIX / PR-foto
Foto: CPH PIX / PR-foto

Indie. Spillefilmen 'Elite' er en af de produktioner, der er lavet uden om det traditionelle støttesystem af fortælleivrige unge. Filmen vises under CPH PIX og på DR3 14. april. I hovedrollen er debutanten Nikolaj Bæk (th.), der spiller altopofrende forfatterspire.

cphpix
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
cphpix
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fem venner er taget væk fra storbyen, ud til park og sø.

»Velkommen til et nyt kapitel i jeres liv«, siger forfatteren Carl, da de er nået ud til herskabsvillaen, der skal være gruppens kollektiv sommeren over.

»Her er frisk luft og et stort hus, hvor I skal bo og lave jeres kunst«.

Det gør de så, de fem unge i midt-20’erne, der spiller hovedrollerne i filmen ’Eliten’. Maler, fotograferer og skriver musik og bøger, mens de sværger troskab på kollektiv fordybelse.

Hvis dealeren Joachim har lyst til at male med kunstneren Tim, gør han det, og hvis digteren Michael siger noget røvirriterende – og det gør han ofte – bliver det en del af Carls bog.

Alle hjælper alle. Det er også nogenlunde sådan, ’Eliten’ er blevet til.

Noget særligt i gære

»Du kan ikke lave en indiefilm uden at åbne op«, siger filmens instruktør, den 25-årige Thomas Daneskov.

»Hvis ikke man får penge for at være med, vil man i hvert fald have, at det bliver godt«, siger han om filmen, der er optaget over 16 dage og har premiere på filmfestivalen CPH PIX i denne uge.

Thomas Daneskov debuterede i 2013 med kortfilmen ’Ud, Spring over, ind’, der vandt pris ved verdens største kortfilmfestival i Clermont-Ferrand, ligesom den løb med priser ved både Odense International Film Festival 2013 og Ekkos Shortlist Awards 2014.

For to år siden besluttede han –- efter at han for anden gang fik afslag på at komme ind på Den Danske Filmskole – at lave spillefilmen ’Eliten’.

De vil ikke sidde og vente på, at checken kommer ind, som der måske har været en tendens til

Normalt er sådan en beslutning startskuddet til en længere ansøgningsproces. En gennemsnitlig dansk spillefilm har et budget på cirka 20 millioner kroner; penge, der blandt andet bruges til at aflønne de filmfolk, som har tegnet overenskomster med branchens fagforeninger. Støtte til finansieringen ansøges først og fremmest via Det Danske Filminstitut, der hvert år uddeler 350 millioner kroner til filmbranchen til at støtte blandt andet manuskriptudvikling og produktion.

’Eliten’er lavet for en halv million kroner og uden støtte fra DFI.

Gruppen bag ’Eliten’ er ikke de eneste, der søger væk fra den traditionelle vej. Flere steder i filmmiljøet lyder det, at der for første gang i mange år er noget særlig interessant i gærde.

Uden om systemet

Unge filmskabere er blevet mindre bange for at kaste sig over spillefilm tidligere i karrieren og finder alternative finansieringsmodeller, siger festivaldirektør Jakob Neiiendam fra CPH PIX.

»I vores planlægning af festivalen er vi blevet overraskede over, hvor mange danske film der er blevet lavet uden om systemet«, siger han.

Direktøren har med egne ord aldrig set så meget dansk spillefilmstalent og fortælleiver. Volumen er blevet større og kvaliteten højere. Selv om de danske film stadig kun fylder en lille del af festivalprogrammet, har man for første gang i festivalens syv år lange historie hele 18 film, der er lavet af danskere, med på programmet.

Det er også første gang, at der er tre danske spillefilmsdebuterende instruktører med blandt de 10 finalister i festivalens talentkonkurrence New Talent Grand Prix.

»I årevis er der mange i branchen, der har sagt til hinanden, at der ikke fandtes nogen dansk undergrund for gode spillefilm. Men det viser sig, at der rent faktisk er et miljø for independent film, selv om vi i Danmark har skabt et system for den slagne vej, når man vil lave film«, siger Jakob Neiiendam.

Rækken af filmskabere, der deltager på årets CPH PIX med spillefilm lavet uden om støttesystemet, tæller foruden holdet bag ’Eliten’ blandt andre Daniel Thykjær, Sidney Lexy Plaut, Kasper Juhl, Thomas Jakobsen og Anna Sofia Hartmann. De har skrabet penge ind gennem alt fra private investorer og crowdfunding til bidrag fra familiemedlemmer og egen opsparing. Flere af filmene vises på internationale festivaler og har fået distributionsaftale med eksempelvis DR.

På Filmmagasinet Ekko siger chefredaktør Claus Christensen, at der er en mentalitetsændring på vej med gruppen af unge danske filmskabere.

»Flere og flere siger ’nej, vi vil ikke vente på systemet, nu går vi bare i gang’. De vil ikke sidde og vente på, at checken kommer ind fra DFI, som der måske har været en tendens til tidligere«.

Hvor man tidligere har været autoritetstro i forhold til støtteordningerne, tænker disse unge nyt og kreativt, siger han.

Endelig nyt

Mens spillefilm som ’Fasandræberne’, ’Jagten’, ’Kvinden i buret’ og ’Klassefesten’ igennem de seneste år har fået flere hundrede tusinde danskere i biograferne, har filmkritikere og branchefolk beklaget sig over manglende opfindsomhed i dansk film.

»De, der får pengene, er ofte dem, man i forvejen kende