0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Debutant behandler dystert emne med et unikt filmsprog

'Crosswind' er handler om Stalins etniske udrensning i 1941 af over 40.000 baltere.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mardo Mannimagi/Off-kino
Foto: Mardo Mannimagi/Off-kino

Dystert. Mændene røg i fangelejre, kvinder og børn med godsvogn til Sibirien.

Filmanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Filmanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Radikale, meningsfulde eksperimenter med visuelle fortælleformer kender vi fra Roy Andersson, fra ’The Artist’ eller ’Ida’s sort-hvide kvadratformat.

Men denne 28-årige estiske debutants form er direkte født af det dystre emne: Stalins etniske udrensning i 1941 af over 40.000 baltere. Mændene røg i fangelejre, kvinder og børn med godsvogn til Sibirien. En autentisk dagbog er basis for et unikt filmsprog, der bogstaveligt mimer ufriheden: Alt er fastfrosne tableauer, selv de dramatiske situationer, helt stillestående.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere