Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Falsk. Denne 37 centimeter høje og falske udgave af Rodins bronzeskulptur 'Grubleren' er en af hovedpersonerne i den verserende retssag, hvor tre mænd er anklaget for forsøg på groft bedrageri.
Foto: fra Christie's katalog 1996

Falsk. Denne 37 centimeter høje og falske udgave af Rodins bronzeskulptur 'Grubleren' er en af hovedpersonerne i den verserende retssag, hvor tre mænd er anklaget for forsøg på groft bedrageri.

Kunst

Retssagen om den falske danske Grubler er i gang

I dag begyndte en opsigtsvækkende retssag mod tre forretningsmænd fra samfundets top, der er tiltalt for at ville sælge en falsk udgave af en af kunsthistoriens mest kendte skikkelser: Grubleren. De tre mænd nægter sig skyldige.

Kunst

Håndfladerne hos Levemanden var svedige, inden han trådte ind i Retssal 1 i Byretten i København.

Hændernes tilstand var det, der tydeligst afslørede, at den ellers smart casual-klædte mand i den opsmøgede lyseblå skjorte, de moderigtige læder-sneakers og det store guldur om håndleddet var nervøs.

Det var velbegrundet. I dag begyndte en retssag mod den 56-årige mand, hvor han sammen med to andre mænd står over for en alvorlig tiltale: forsøg på groft bedrageri ved at prøve at sælge en falsk udgave af Rodins verdenskendte skulptur ’Grubleren’.

Mens Levemanden gik ind i byretten hånd i hånd med sin kæreste, ankom sagens to andre tiltalte hovedpersoner, Rigmanden og Den Pensionerede Direktør, med deres advokater.

De tre mænd kommer alle fra samfundets top. Deres præcise roller og titler kan ikke afsløres, da retten har nedlagt navneforbud i sagen. Den Pensionerede Direktør på 71 år, der på dagen var ulasteligt klædt i mørkt jakkesæt og med gyldne manchetknapper, har arbejdet sammen med Levemanden i dansk kunsthandel. Rigmanden på 48 år er uddannet malermester og er en succesrig forretningsmand.

Prøvede at få millioner

Hvis man skal tro anklageren, er der ingen tvivl: Retssagen mod de tre herrer er en historie om bedrag. Bedrageriet knytter sig til sagens fjerde hovedperson, ’Grubleren’, en 37 centimer høj mand i bronze.

Den tænksomme skulptur med den knyttede hånd under hagen er et af de mest kendte værker af den franske skulptør Auguste Rodin (1840-1917). Et ægte eksemplar af en Grubler på den størrelse blev i 2011 solgt for 1 million Dollars.

Som det kom frem i retten, er anklagerens påstand, at de tre herrer i sommeren 2013 forsøgte at sælge Grubleren via auktionshuset Christie’s i London. Det gjorde de, skønt de vidste, at en førende Rodin-ekspert allerede året inden havde konstateret, at figuren var falsk og ydermere havde sporet ophavsmanden til at være en af kunsthistoriens største bedragere, en franskmand, der går under navnet Hertugen af Bourgogne.

Ifølge anklager Per Justesen forsøgte de tre mænd alligevel at få mellem 4 og 6 millioner for skulpturen. Planen mislykkedes, da også Christie’s vurderede, at danskernes skulptur var falsk, og derfor afviste at sælge ’Grubleren’.

Som Politiken tidligere har beskrevet, er den danske Grubler-sag blot en af flere sager om falskneri, som dukker op i kunstverdenen lige nu. Fra flere eksperter i branchen lyder det, at antallet af kunstfalsknerier stiger, fordi det voldsomt boomende kunstmarked tiltrækker folk med lyst til at fuske sig til profit.

I denne sag, hvor tiltalen lyder på forsøg på groft bedrageri, er strafferammen på op mod 8 år. De tre mænd har, lige siden de blev fremsat i grundlovsforhør sidste år, nægtet sig skyldige i bedraget.

Deres forsvarere afviser, at de forsøgte at snyde nogen og kræver stadig klar frifindelse.

Anklager: Belastende e-mails

Varmen i Retslokale 1 var fra starten bemærkelsesværdig, da anklager Per Justesen begyndte retssagens første dag med at fremlægge anklagemyndighedens sag.

Under Levemandens blå skjorte bredte sig fugtige pletter, et medlem af pressen tog skoene af, Den Pensionerede Direktør hængte sin habitjakke over stolen, mens den yderst solbrændte Rigmand på et tidspunkt lukkede øjnene og så ud, som om han døsede hen i heden.

I betragtning af retssagens farverige detaljer og figurer begyndte den første dag af retssagen da også overraskende søvndyssende. Anklager Per Justesen brugte det meste af tiden på at fremlægge en kæmpe mængde mailkorrespondancer og breve, der ifølge anklageren belaster de tre tiltalte.

Mailkorrespondancerne stødte politiet på, da de ved et tilfælde kom på sporet af den opsigtsvækkende sag om den falske Grubler. Det skete i sommeren 2013, da politiet efterforskede en stor sag om hvidvask og hashsmugling. En sag, hvor en af de tiltalte, Levemanden på 56 år, stadig afsoner en dom for hvidvask.

Men hvordan de tre tiltalte mænd mødte Grubleren er en fortælling, der strækker sig endnu længere tilbage – for en af de tre herrer hele 20 år.

I 1996 var Levemanden den første af de tre tiltalte, hvis veje krydsede Grublerens. Det år købte Levemanden på vegne af en mangeårig mentor og ven bronzeskulpturen på Christie’s i New York for et beløb, som dengang svarede til 1 million kroner. Grubleren gik senere i arv til mentorens steddatter. Men da hun i 2012 med Levemandens hjælp forsøgte at sælge skulpturen hos det danske auktionshus Bruun Rasmussen, blev den erklæret for falsk af Comité Rodin, som er den førende autoritet på området. Til slut afviste auktionshuset at sælge den.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

En mail mellem steddatter og hendes far, der blev læst op i retten, viste dog ifølge anklageren, at Levemanden først talte om at købe figuren selv for et beløb omkring 600.000 kroner. På grund af sin stilling i kunsthandlermiljøet blev han til sidst nødt til at droppe at købe den. Og ind på scenen trådte nu den yngste af de tiltalte, Rigmanden, som blev introduceret til skulpturen af sin gode ven Levemanden, som han kendte gennem en fælles passion for jagt. For 200.000 kroner købte Rigmanden statuen af mentorens steddatter – til trods for at han altså godt vidste, at den ikke var ægte.

»Røvhul«, skrev Levemanden til sin ven i en mail lige efter købet, en ordlyd, som fik Rigmanden til at smile, da det blev læst op i retten. Udbruddet skulle her angiveligt forstås kammeratligt, som en cadeau til vennen for at have fået forhandlet prisen markant ned.

Mens Rigmanden og Levemanden talte sammen under retssagen, udviste Den Pensionerede Direktør ikke mange tegn på at ønske kontakt med de to andre tiltalte.

Den Pensionerede Direktør arbejdede i samme firma som Levemanden. Det er igennem denne forbindelse, at han er en person i sagen. Hvilket firma de arbejdede for, kan ikke oplyses her på grund af navneforbuddet. Men det er anklagerens påstand – i kraft af blandt andet en lang række mails mellem de tre parter – at de i forening med Rigmanden nu kontaktede Christie’s i London med henblik på at få dem til at sælge Grubleren. Danskerne undlod imidlertid at oplyse auktionshuset om, at deres 37 centimeter høje figur allerede var blevet stemplet som en forfalskning, men understregede i stedet, at Grubleren var blevet solgt af Christie’s som ægte i 1996.

Anklagerens påstand er, at man på baggrund af mails, politiafhøringer og aflytninger kan bevise, at de tre mænd med fuldt forsæt forsøgte at narre Christie’s til at sælge den falske skulptur og dermed opnå profitten på 4-6 millioner kroner. Blandt andet kontaktede de tre mænd flere udenlandske advokater for, ifølge anklageren, at få assistance til at udtænke en strategi og skrive et brev, der skulle presse Christie’s.

Levemand: En lottokupon

På trods af ordlyden i mailene afviste Levemanden, at det skulle være tilfældet, da han satte sig i en stol midt i det højloftede rum for at blive afhørt. Han talte højt, uden tøven og med overbevisning i stemmen. Som en, der er vant til at tale foran en forsamling som en autoritet.

»Min idé med det her var at prøve at gå i kødet på Christie’s for den fejl, de havde lavet for mange år siden«, sagde Levemanden blandt andet, med henvisning til at da han i 1996 købte skulpturen for sin mentor, havde Christie’s solgt den som ægte. Han sammenlignede købet af Grubleren med en »lottokupon« – en sammenligning hans advokat, Anders Németh, flere gange understregede i retten.

»Jeg mener stadig, at der er en mulighed for at få erstatning fra Christie’s«, sagde Levemanden.

Den første dag i retten sluttede med, at anklageren Per Justesen lagde an til at spille en båndoptagelse – en aflytning af Levemandens telefon, som politiet havde igangsat i forbindelse med den store hashsag. Men afspilningen blev udskudt til næste uge, hvor sagen fortsætter. Ud over aflytningsbåndene er det blandt andet Rigmandens tur til at blive afhørt af anklageren.

Efter dagens retsmøde var Levemandens håndtryk stadig svedigt. Mens Den Pensionerede Direktør forsvandt væk fra Nytorv, da retsmødet blev hævet, sluttede Levemanden – endnu en gang med kæresten i hånden – sig til Rigmanden og hans advokat som sad på en nærliggende udeservering.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Til juni fælder byretten sin dom.

Retssagen dag 2:

I en tidligere udgave af denne artikel stod der, at ægte eksemplarer af en Grubler af denne størrelse i dag bliver solgt på auktion for over 35 millioner kroner. Det er korrekt. Men kun hvis den 37 centimeter høje skulptur blev støbt, mens Rodin levede, altså inden hans død i 1917. Er der tale om en Grubler støbt posthumt, som altså stadig er ægte, men er en posthum ægte Grubler, så går den for mellem 1-2 millioner Dollars - i dag svarende til mellem cirka 6 og 13 millioner kroner. Grublere i denne størrelse støbt mens Rodin levede bliver i dag solgt for mellem 5 og 6 millioner Dollars.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce