En mavepuster. Sådan følte Museum Jorns direktør, Jacob Thage, det, da han i forbindelse med et kunstudlån fra sit museum i Silkeborg var i Paris her i efteråret og fik lyst til også lige at besøge Centre Pompidou, nu han var i byen. Det første værk, han så, fornemt ophængt for sig selv i indgangen til stedets faste udstilling, var et af Silkeborg-kunstneren Asger Jorns »fuldstændig uden diskussion absolutte hovedværker«:
»Jeg tænkte: Hold da op! Har de fået det? Og min første reaktion var: Det var vel nok ærgerligt!«.
Og i en tid, hvor danske museer vånder sig under faldende statsstøtte og er blevet stadig mere afhængige af fondes velvilje, kan det tage sig ud som en mavepuster, når en af kunstlivets stærkeste livliner, Ny Carlsbergfondet, nu begynder at sende en del af kagen ud af landet: Under Karsten Ohrts formandskab har fondet anlagt en ny, international strategi og støtter fremover også »relevante udenlandske museer«, så de kan »styrke deres samlinger af dansk kunst«.
Franske Centre Pompidou er første modtager, forklarer Karsten Ohrt. Centret har netop for et hemmeligt millionbeløb købt det berømte danske Jorn-værk med titlen ’L’avangarde se rend pas’ (avantgarden overgiver sig ikke). Franskmændene har kun betalt en fjerdedel selv. Resten er betalt af Ny Carlsbergfondet.
»Vi vil gerne vende blikket ud af landet. Tiden er så global og international nu, at det vil betyde noget for dansk kunst at være placeret på væsentlige museer i udlandet«, forklarer Karsten Ohrt, der også overvejer, om fondet skal støtte udstillinger af dansk kunst i udlandet.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind