Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Maleriet ses her før og efter restaureringen.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Historisk homo-maleri blev opdaget i forbindelse med tv-program

Hvad man troede var en kopi af Peter Paul Rubens' portræt af hertug George Villiers viste sig faktisk at være den ægte vare.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I 400 år har alverdens kunsteksperter troet, at Peter Paul Rubens’ billede af George Villiers var gået tabt. Villiers var hertug af Buckingham og angiveligt den skotske kong James VI, der også blev Englands kong James I’s, elsker. Nu viser det sig dog, at den hidtil formodede kopi af maleriet, der hænger på galleriet Pollok House i den skotske by Glasgow, rent faktisk er den ægte vare. Det skriver den britiske avis The Guardian.

Billedet blev spottet af den britiske kunsthistoriker Bendor Grosvenor, vært på BBC4’s tv-program ’Forsvundne mesterværker’, som var på besøg på galleriet i den skotske storby med sin familie. Grosvenor, en selverklæret Rubens-nørd, har efterfølgende fortalt til the Guardian, at billedet pludselig »lyste op«, og det blev klart for ham, at billedet måtte være et ægte Rubens-maleri.

De følgende dage vendte han tilbage for at undersøge billedet nærmere, og i alt forløb undersøgelsesarbejdet over to måneder. Konservator Simon Gillespie tog over og fjernede nænsomt lag efter lag af snavs, og dernæst blev billedets ægthed bekræftet gennem grundige undersøgelser på Rubens-huset i belgiske Antwerpen. Trærammen kunne dateres til de tidligere 1620’ere, og den viste sig desuden at være fremstillet på samme måde som ved andre billeder af den flamske barokmaler.

Ifølge direktør for Rubens-huset i Antwerpen, Ben van Beneden, er det genopdagede maleri »en pragtfuld tilføjelse til Rubens portrætarbejder, som understreger hans tilgang til arbejdet med genren«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden