I Antwerpen lader Ibrahim Mahama to versioner af skulpturen 'Fader de Deken' gå i dialog.
Foto: Mark Rietvald

I Antwerpen lader Ibrahim Mahama to versioner af skulpturen 'Fader de Deken' gå i dialog.

Kunst

Essay: Kunsten at hugge historien om, så den passer til nutiden

Siden sensommerens blodige sammenstød i flere amerikanske sydstater er mindesmærker, monumenter og andre skulpturer i det offentlige rum blevet sat til diskussion – fra Charlottesville over Antwerpen til København.

Kunst
FOR ABONNENTER

Mindesmærker og monumenter er alle vegne, hvis man først begynder at kigge efter dem. Og det er der mange, der gør for tiden. Herhjemme har vi fået to nye af slagsen: Det første finder man i Mindelunden ved Ryvangen, hvor man nu kan sende krigssejlerne en kærlig tanke, mens det andet, skulpturen ’Freedom’, der skal minde os om Danmarks fortid som kolonimagt i Caribien, endnu ikke har fundet sin rette plads og placering.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

Annonce

Forsiden

Annonce