0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

De har tidligere været overset, men ...: Nu er der hele to udstillinger om danske kvindelige surrealister, og du bør unde dig selv at se dem begge

Franciska Clausen har allerede opnået en vis opmærksomhed de senere år, og nu er turen kommet til hendes kolleger, Elsa Thoresen og Rita Kernn-Larsen, der alt for længe har været overset.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Elsa Thoresen/VISDA
Illustration: Elsa Thoresen/VISDA

Hverdag og drømme går op i en højere enhed i Elsa Thoresens ‘Bjerke-Petersen maler’, hvor hendes mand (maleren Vilhelm Bjerke Petersen) udfører et maleri midt i hendes eget.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Surrealisme er ikke bare en stilretning, det var for de fleste surrealister også en livsstil, hvor opgøret med borgerskabets normer havde en central placering. Og det var lige præcis, hvad unge, kvindelige kunstnere i 1920’erne og 30’erne havde brug for.

Elsa Thoresen kastede sig derfor ud i malerier, hvor de fabulerende, og til tider også erotiske eller humoristiske, motiver afslører et vist slægtskab med både René Magritte og Salvador Dalí. I 1937 maler hun således sin mand, surrealisten Vilhelm Bjerke-Petersen, mens han maler et motiv midt i hendes eget landskab.

’Bjerke-Petersen maler’ er på den ene side klassisk surrealisme og på den anden en højst personlig skildring af Thoresens nærmiljø, arbejdsforhold og fantasier. Alligevel er Thoresen gået godt og grundigt i glemmebogen, hvilket man nu forsøger at rette op på med udstillingen ’Kvindernes surrealisme’ i Kunstforeningen Gl. Strand.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts