0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

En ægte foregangsmand: Han skar store huller i bygninger og stegte pattegrise til New Yorks hjemløse

På ny udstilling med arkitektkunstneren Gordon Matta-Clark på KØS i Køge, som nu endelig får lov til at åbne, er det tydeligt, hvorfor han var så central en figur i kunsten for 20-25 år siden. Han er stadig relevant i dag.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Gordon Matta-Clark,  © The Estate of Gordon Matta-Clark / Artists Rights Society (ARS), New York Courtesy The Estate of Gordon Matta-Clark and David Zwirner
Foto: Gordon Matta-Clark, © The Estate of Gordon Matta-Clark / Artists Rights Society (ARS), New York Courtesy The Estate of Gordon Matta-Clark and David Zwirner

'Day's End' kaldte Gordon Matta-Clark sit projekt fra 1975, hvor han hen over sommeren skar smukke runde og sejlformede huller i et pakhus fra 1800-tallet. Hans vision for værket, som i parentes bemærket var ulovligt og af myndighederne opfattedes som vandalisering, var at skabe »et tempel for sol og vand«.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst