0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Giv en julegave, der glæder langt ind i det nye år. Giv et abonnement på Politiken

På ny Aros-udstilling er der ét virkelig godt værk. Og en gigantisk øjebæ

Ny udstilling på Aros stiller de helt store spørgsmål om skabelse, død, revolution, kolonisering og fascisme og om mytologisering som princip for de fortællinger, mennesket fortæller om sig selv og verden. Men hvem er det menneske, udstillingen taler om?

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Kåre Viemose
Foto: Kåre Viemose

Er der en god undskyldning for at vise Damien Hirsts helt unødvendigt grimme 5 meter høje skultptur 'Mermaid' (2014)? Er den sjov? Er den fræk? Er den interessant? Mest af alt er den nok et portræt af en kunstner i krise.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er et enkelt værk på Aros’ nyligt åbnede tematiske udstillingsprojekt om mytologier, jeg har lyst til, at alle ser.

Det klipper mellem sine tre videoskærme og bader først rummet i skønhed og afslører så lidt efter lidt en underliggende gru. Først havet, som skyller ind over land, og hvalernes sørgmodighed afspejlet i deres tyngede tålmodighed. Men så klippes der til hvalfangeres brutale nedslagtning af dem. Havet går fra at være liv til at være død. Og pludselig minder værket om, at det var dér, på havet, at utallige mennesker blev fragtet til kolonierne som handlede og slavegjorte. Og at det stadig er i havet, at tusindvis af folk dør, når de forsøger at flygte fra et sted til et andet.

Ghanesisk-britiske John Akomfrahs videoinstallation ’Vertigo Sea’ fra 2015 indgår i afdelingen for samtidskunst i Aros’ nye enorme udstilling om mytologier og om, hvordan forestillingen om civilisationen er konstrueret. Lige meget, om man synes, det lyder interessant eller ej, så tag ind på Aros og se Akomfrahs installation. Værket gav mig lyst til at lægge mig på det røde gulvtæppe for der at gå i forrådnelse.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce

Forsiden