0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Mathias Kryger
Foto: Mathias Kryger

Billedhugger Louis Hasselriis står bag det voluminøse 'Danmarksmonument', opstillet i 1897 i anlægget foran det dengang nye Statens Museum for Kunst og flyttet i 1919 til sin nuværende plads i Øste Anlæg.

Det ligner et eventyr: Kunstanmelderen er taget på rundtur til den offentlige kunst i København. Især ét monument gør indtryk

København er fyldt med skulpturer i bronze, som intet væsen gør af sig. Men hvis ikke kunsten i det offentlige rum lugter lidt af konflikt, kan den være fuldstændig lige meget, skriver Mathias Kryger, der på sit sidste stop på turen rundt til kunsten under åben himmel er nået til hovedstaden.

FOR ABONNENTER

Mor Danmark.

Et underligt symbol på den danske nation, opfundet i 1700-tallet. Hun findes i to udgaver, en i hver ende af byen, og i to forskellige skulpturelle gestalter. Begge versioner dog gemt lidt væk og dømt ude – så de ikke indtager de centrale roller, der var dem tiltænkt.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

For abonnenter

Annonce