Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Datamining. Vores privatliv bliver besøgt af højst specialiserede data-'minearbejdere', der graver sig dybere og dybere ind for at skaffe guldet: præcise personlige informationer, som kan systematiseres og bruges til målrettet markedsføring. Tegning: Per Marquard Otzen

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forfatter: Big Brother er en realitet - og du har givet op

Alt, du gør på nettet, bliver til et uudsletteligt digitalt fodspor, advarer forfatteren til ny bog.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Køber du små filtdupper og sætter på dine stole, så de ikke ridser gulvet?

Eller køber du genbrugsdæk?

Den slags tilsyneladende uskyldige oplysninger er penge værd. Faktisk er indsamling og systematisering af personlige oplysninger en hel global industri ved navn datamining til i alt 550 milliarder kroner om året – en industri, som vel at mærke vokser med 10 procent om året.

Tilhører du den første kategori, er der stor sandsynlighed for, at du er kreditværdig, har god økonomi og køber dyre produkter. Tilhører du den anden kategori, er du formentlig på spanden, får mindre kassekredit og er mere til fals for hurtige tilbud.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden