0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forbudt irsk antiabort-kampagne finder alternative måder at komme ud på

Googles forbud mod politiske reklamer i forbindelse med den irske abortafstemning har ikke forhindret antiabort-reklamer i at dukke op på store netaviser.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Peter Morrison/AP
Foto: Peter Morrison/AP

Fredag skal de irske vælgere stemme om landets abortlovgivning. Google har op til valget forbudt politiske reklamer fra begge lejre. Facebook har forbudt politiske reklamer fra udenlandske aktører.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Reklamemastodonten Google har bandlyst alle politiske reklamer forud for fredagens følelsesladede afstemning om det irske forbud mod aborter.

Alligevel finder antiabort-reklamer vej til store netaviser og andre hjemmesider, og det er således lykkedes nej-siden at omgå i hvert fald en del af værnet fra Google, der er den største formidler af annoncer på nettet, skriver The Guardian.

Irske vælgere har blandt andet mødt reklamer, der anbefaler et nej ved fredagens afstemning, på The Washington Post, The Atlantic og ikke mindst den britiske avis The Guardian. Antiabort-reklamer er også dukket op på livsstilsmagasiners hjemmesider og i spil på telefonen, bl.a. det danske spil 'Subway Surfers'. Flere af disse bruger teknologi fra Google til at formidle reklamer.

Ifølge den britiske avis skyldes det ikke mindst, at mange reklamer på nettet i dag bliver købt og solgt automatisk uden menneskelig involvering. Antiabort-kampagnen har også benyttet sig af alternative platforme, for eksempel Adobe.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter