0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Reklamer for tandlægeklinikker, cykler, tøj- og skomærker: Vagthund melder dansk influencer til politiet for skjult reklame

I mindst 21 opslag på Instagram lavede dansk influencer skjult reklame, mener Forbrugerombudsmanden.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Dado Ruvic/Ritzau Scanpix
Foto: Dado Ruvic/Ritzau Scanpix

Forbrugerombudsmanden sætter ikke navn på influenceren, men det oplyses, at sagen drejer sig om mindst 21 opslag eller stories.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En dansk influencer med en store skare af følgere er blevet meldt til politiet for ulovlig reklame på det sociale medie Instagram.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Sagen drejer sig om mindst 21 opslag og såkaldte ’stories’ - altså tidsbegrænsede opslag.

Her har influenceren reklameret for tandlægeklinikker, tøj- og skomærker, cykler, et modemagasin, interiør og en forlystelsespark.

Ifølge Forbrugerombudsmanden har vedkommende overtrådt markedsføringslovens forbud mod skjult reklame.

Personen bag profilen på Instagram har altså ikke gjort sine følgere opmærksom på, at det var reklame, når hun viste de pågældende produkter og ydelser i sine opslag.

Forud for politianmeldelsen har flere borgere klaget over influenceren.

Christina Toftegaard Nielsen, der er forbrugerombudsmand, påpeger, at influencere med mange følgere nemt kan påvirke forbrugerne.

For mange har dem som forbillede.

»Hvis de reklamerer for et produkt eller en virksomhed, så skal modtageren vide, at det ikke nødvendigvis er en personlig anbefaling, men derimod noget, som influenceren i en eller anden form er blevet betalt for.

»Det er ikke nok at sætte et hashtag eller et tag med produktets eller virksomhedens navn på opslagene, siger hun i meddelelsen.

Det vurderes, at influenceren er erhvervsdrivende.

Med der følger et ansvar for at sikre, at det tydeligt fremgår, hvis opslag indeholder en form for reklame.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts