0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Mediernes selvoptagethed kan godt ende med at blive problematisk

De danske medier bør meget snart også sætte spot på #MeToo i andre og knap så privilegerede dele af samfundslivet, skriver Søren Schultz Jørgensen i denne mediekommentar.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Hartmann Schmidt
Foto: Jens Hartmann Schmidt

Inden læserne bliver trætte af emnet, bør medierne bør gå i gang med at afdække krænkelser i andre brancher end deres egen, f.eks. restaurantbranchen, mener Søren Schultz Jørgensen.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Først en indgangsbøn: De kvindelige vidnesbyrd, der i disse uger vælter ud af vægge og gardiner i snart sagt alle landets store medievirksomheder, er smertelige og nødvendige. De bør få alle i mediebranchen – ikke mindst mænd i magtfulde positioner – til at reflektere dybt og intenst over, hvordan de selv har været med til at skabe eller muliggøre en så massivt krænkende adfærd i redaktionslokaler og kopirum uden at skride ind, råbe op og sige stop. Dernæst må mediechefer og branchens organisationer levere gennemtænkte og konkrete bud på, hvordan den nødvendige kulturrevolution sættes i værk.

Så til mit egentlige ærinde: De #MeToo-afdækninger, vi er blevet præsenteret for igennem det seneste par år – og med maksimal volumen i disse uger – har deres epicenter i de mest privilegerede dele af samfundslivet: nyhedsmedierne, film- og underholdningsbranchen, kunstverdenen og det politiske liv.

Disse brancher er på alle måder privilegerede: De har en særlig adgang til de mikrofoner og megafoner, der kan bringe budskaber ud til alverden. Her behøver man ikke række fingeren op for at få lov til at sige noget. Man kan bare sige det. Og blive hørt. Et andet af medie-, kultur- og politikbranchernes privilegier er nemlig, at de er begunstiget af en enorm fascinationskraft og opmærksomhed. Derfor bader de i rampelys – til hverdag, fest og begravelser, for better and for worse.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce