0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

interview Erlend Øye: »Gode musikere er fra provinsen«

Selv om bandet The Whitest Boy Alive udspringer fra Berlin, har de ikke meget tilovers for byens rygte som kreativt kraftcenter.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

The Whitest Boy Alive består fra venstre af Erlend Øye fra Norge samt Daniel Nentwig, Marcin öz og Sebastian Maschat, der alle tre er tyskere. PR-Foto

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De spiller dansabel house med rigtige instrumenter og er lige nu albumaktuelle med deres andet album, ’Rules’, som har høstet massive anmelderroser.

Siden deres første udgivelse, ’Dreams’ fra 2006, er det gået stærkt for de fire herrer, og med eget pladeselskab og en musikkarriere på overdrive skal der lægges meget tid i det, der startede som et hyggeligt sideprojekt.

Den indsats er det ikke alle, der er villige til at levere, har bandet opdaget, mens de har boet i Berlin.

»De fleste betragter Berlin som et særligt kreativt sted, hvor kunsten trives ekstra godt. Men det synes jeg ikke altid er tilfældet. Folk i Berlin er glade for kunstnerlivsstilen, men når det kommer til at arbejde hårdt for at skabe kunst, så gider de ikke. Det er i hvert fald min opfattelse«, siger forsanger og guitarist Erlend Øye på en telefonforbindelse fra en café i Kreuzberg-kvarteret i den tyske hovedstad.

Selv kommer han fra Bergen i Norge, mens bassist Marcin Öz mere dramatisk flygtede fra Polen over Muren i 1988 til det daværende Vesttyskland med sine forældre.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere