Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hug. Medinas nye album falder ikke i anmeldernes smag. Mildest talt.
Foto: Simon Fals (arkiv)

Hug. Medinas nye album falder ikke i anmeldernes smag. Mildest talt.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

1-2 stjerner: Anmelderne høvler Medinas »gumpetunge ligegyldigheder«

De danske anmeldere gider ikke lytte til Medinas skoleengelsk og Eurovision-sange.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Medina er en populærkulturel adelig i Danmark.

Og adel forpligter.

Det lader dog ikke til, at popsangeren kender særlig godt til den læresætning, skal man tro de danske anmeldere, der piller hendes nye album fra hinanden.

Det er kedeligt. Det er uoriginalt. Og så savner de endda Medinas typiske mishandling af det danske sprog på det engelsksprogede album.

Eurovision-mellemvare

Berlingskes anmelder bruger sin første sætning på at slå fast, at Medina ikke er nogen stor sproglig begavelse. Men det til trods, skriver han, er der det charmerende ved hendes tekster, at man kan mærke, at der er menneske bag dem. I hvert fald, når de er på dansk.

»Man har fornemmelsen af, at hun skriver, som hun taler. Og det er faktisk en kvalitet. For det gør, at der træder et menneske frem i de pumpende klub-tracks«, skriver anmelderen.

På det nye album, 'We Survive', er der 10 nye sange og tre danske sange oversat til engelsk. Den personlige kvalitet, der ligger i det dårlige dansk på Medinas modersmålsplader, forsvinder på engelsk, mener anmelderen.

Han roser åbningsnummeret 'Runnin Out Of Love', men skriver, at »både førstesinglen 'We Survive' og andre nye sange som 'Someone New' står svagt og balancerer faretruende tæt på Eurovision-mellemvare. Men det hænger altså i høj grad også sammen med det anonyme engelsksprogede udtryk«.

  • To stjerner.

Gumpetunge ligegyldigheder

På Ekstra Bladet er de berømte og berygtede for at gå til den i deres anmeldeser. Deres anmeldelse af 'We Survive' er ingen undtagelse.

Anmelderen begynder med at sige, at dette Medinas tredje album på engelsk heller ikke bliver hendes gennembrud på verdensmusikscenen.

»Det skyldes ikke mindst det faktum, at når man synger på engelsk, så hedder konkurrenterne jo ikke længere Sys Bjerre og Søs Fenger, men Rihanna og Robyn, og det kræver trods alt lidt mere format end disse gumpetunge ligegyldigheder tilsat auto-tunede floskler på syvendeklasses niveau«, som det hedder.

Anmelderen noterer sig, at abummet mest lyder som et provinsdiskotek klokken »Skinny Bitch om natten« (drikker man det i provinsen?). I lighed med de resterende anmeldere, mener han også, at noget af Medinas kendetegn

forsvinder på det engelske ablum.

»Når Medina synger på dansk må man medgive hende en vis genkendelighed (ikke nødvendigvis at forveksle med originalitet), men på udenlandsk lyder hun blot som endnu en håbefuld poptøs fra de indledende runder af Amercian Idol«.

»Det kan måske undskyldes, når man er 16-17 år, men Medina er altså dobbelt så gammel og burde ærligt talt efterhånden have andet end banaliteter at byde ind med«.

  • En stjerne.

Strandet i 2009

Man skulle tro, at anmelderne havde koordineret forklaringer, inden de satte sig til den digale slagtebænk.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I MetroXpress skriver anmelderen i lighed med både Berlingske og Ekstra Bladet, at Medina gør sig dårligere på engelsk end på dansk. Produktionerne er han heller ikke imponeret over. Ikke fordi det hele fejler noget, men fordi det er uoriginalt.

»Det hele er dog bare hørt så uendeligt mange gange før, at det virker som om, lyden er strandet i 2009. Og man må bare konstatere, at Medina på den store scene i den grad får baghjul, når konkurrenterne pludselig hedder Sia, Robyn eller Tove Lo«, skriver han.

»En af Medinas sædvanlige forcer er de dagbogsagtige og ekstremt nære tekster, der alt efter humør er enten ærlige eller banale. Oversat bliver de dog kun til det sidste. Albummet lider altså kraftigt under, at Medinas stemme ganske enkelt ikke brænder igennem på skoleengelsk«.

Mest af alt lyder 'We Survive' som et opsamlingsalbum fra Eurovision, skriver han.

  • To stjerner.

Leflen for det tyske marked

Her i avisen roser vores anmelder Medina for ikke at være bange for at prøve noget nyt. Sådan helt generelt. Men i det konkret eksempel med 'We Survive' står hun stille, skriver han.

Han kalder albummet for »en middelmådig samling sange, der smager lidt på tidens skiftende EDM-tendenser, men ikke på noget tidspunkt sætter tænderne i for alvor«.

Anmelderen bruger også en del af anmeldelsen på en billedanalyse af coveret, hvor en nøgen Medina sidder og krammer en anden nøgen Medina. Er det sjov? Nej, skriver han. Medina er ikke en joker. Hun placerer sig selv som outsideren, der står imod alle haterne, og det er en komisk position som dronningen af dansk popmusik, skriver han.

»Og så er vi tilbage ved det kitschede cover. Det mutte udtryks mulige personlige undertoner dukker aldrig op på ’We Survive’. Det ender derfor med at lyde som et produkt, der er tænkt til det voksende tyske marked. Og ikke andet. Hvilket er et for lavt ambitionsniveau for en, hvis popmusik tidligere bar på flere fortællinger end den mest banale om at være in it for the money. Det er ikke elendigt, men med Medinas status må man forvente mere og et skarpere skel i en popverden fuld af hurtige løsninger og dårlige kopivarer«, skriver han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

  • To hjerter.

Og så lige et par eksempler. Engang hed de ’Jalousi’ og ’Når intet er godt nok’. Nu hedder de 'Jealousy' og 'Good Enough'. Her er et vers fra hver over for hinanden.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden