0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Oh Land løfter engelsk triphop-legendes nye sorgplade

52-årige Tricky har mistet sin 24-årige datter, og sorgen over tabet er til stede på hans indesluttede tilstandsværk og 14. album ’Fall to Pieces’. Danske Oh Land og polske Martha Zlakowska er med til at bære på sorgen med deres stemmer og løfter smukt albummet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Erik Weiss
Pr: Erik Weiss

Det er omtrent tredive år siden at triphop og elektronisk popmusik stod i musiklandskabet som en stor rummelig gummicelle. Tricky har med sit dette album sat alle møblerne med de skarpe kanter ind i gummicellen.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I hate this fucking pain«, messer Tricky fem sange inde i dette album, imens klaver og strygere smyger sig om konstateringen som cigaretrøg.

Når jeg lytter mig ind i triphop-kongen Trickys 14. album, ‘Fall to Pieces’, sidder sangenes duft fast i tøjet. Albummet er fyldt med følelser, jeg havde glemt. Ikke følelser, jeg ikke længere føler, men følelser, jeg ikke så ofte møder i de musikstrømninger, der huserer i vores tid. Det er ikke så tit, jeg lytter til temaer som fortvivlelse, fortabthed, ensomhed, mismod og sorg, ikke på popmusikkens store motorvej i hvert fald.

Ligesom Portishead var Tricky og hans tidligere triphop-gruppe Massive Attack med til at sætte Bristol på verdenskortet, da de to grupper brød frem i starten af 1990’erne med genren triphop. Den elektroniske storslåede musikgenre var tit i symbiose med det, der gjorde ondt, og samtidig i konstant pagt med skønhed og elegance.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce