0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sagaen om Cash

Rosanne Cash har lavet et helstøbt album med karrierens bedste musik.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Anmeldelser, cd-beat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Anmeldelser, cd-beat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Samtidig med, at filmen om Johnny Cash, 'Walk The Line', får premiere herhjemme, dukker hans ældste datter, Rosanne Cash, op med dette album, der direkte er adresseret til hendes døde forældre og stedmor.

»Til minde om June Carter Cash, John R. Cash og Vivian Liberto Cash Distin«, som der står i cd'ens booklet.

De tre døde inden for en periode på to år og efterlod Rosanne, der er datter af Johnny Cash og hans første kone, Viv, med sorgen og alle de spørgsmål, som hober sig op på 'Black Cadillac', der fint, usentimentalt og smagfuldt beskæftiger sig med sorgen og døden.

Første lyd på albummet er faktisk en optagelse af Johnny Cash, der engang i halvtredserne kalder på sin datter hjemme i Memphis.

Derpå følger det overraskende rockende titelnummer som en rustvogn, der trækker følget af sortklædte sange i gang.

Skræmmende nok er sangen skrevet, lige før June Carter døde, og tager sig ud som et dårligt varsel med sin konstatering mellem ægtefællerne: »One of us gets to go to heaven/ One has to stay here in hell«.

Som de øvrige sange på albummet beskriver 'Black Cadillac' de efterladtes kamp for at vende tilbage til livet gennem sorgen, savnet og følelsen af meningsløshed.

Til filmen om June og Johnnys kærlighedshistorie er albummet med de mange biografiske detaljer et stærkt supplement.

Sange som 'I Was Watching You' om forældrenes forelskelse og ægteskabets sammenbrud og den smukke 'God Is In The Roses' - »and in the thorns« - handler om tilgivelse og accept af livsvilkårene.

Mens 'Jouse On The Lake' er et flot minde over de glade dage i June og Johnny Cashs træhus, der nu (i sangen) er til salg: »but love and years are not for sale«.

Det er stærke sager på et helstøbt og rent countryalbum, men det er smukt og indfølt håndteret af Rosanne Cash, som ud af sorgen har skabt sin karrieres bedste musik og nogle sjældent ærlige tekster, der lever op til familiens høje standard.

Og et fornemt punktum for historien om forældrene i sagaen Cash.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere