0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Paganini Akrobatisk

Paganinis djævelskab fremføres varmt, fokuseret og engageret af Hilary Hahn og Sveriges Radiosymfoniorkester.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Cover-foto
Foto: Cover-foto
Anmeldelser, cd-klassisk
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Anmeldelser, cd-klassisk
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Man kan mene meget om Paganini. Rent virtuosræs og show off er hans musik jo, og orkesterstemmen? Næppe andet end spinkle teltpæle. Barduner til at holde violindjælven dansende på sin line højt over publikums måbende hoveder. Jo, jo, sådan er det.

Men manden vidste, hvad han gjorde, og da datidens orkestre tit var mindre end gode, var der to fluer at slå med ét smæk: Alt fokus på solisten og lette orkesterlinjer at holde styr på for dirigenten. Sådan sikrede en omrejsende virtuos i begyndelsen af 1800-tallet sin succes.

Unge Hahn får det maksimale ud af Paganinis tekniske udfordringer og hans bel canto-syngende linjer, som kombinerer akrobatisk violincirkus med glæden ved Rossini. Solokadancen var en fabrikshemmelighed for den småparanoide Paganini, men Hilary Hahn har fundet en fingerknækkende én af franskmanden Emile Sauret.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere