0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sjælenes handymen

10.000 mennesker oplevede i Forum, hvordan det er lykkedes Coldplay at forvandle sig fra intim følelseskvartet til anstændigt stadionorkester.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Koncertanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Koncertanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I løbet af tre studiealbum er det britiske band Coldplay vokset fra at være et følsomt guitarrockband med klubappel til at blive et verdenspopulært halorkester.

Da debutalbummet 'Parachutes' med gennembrudssangene 'Yellow' og 'Trouble' udkom i 2000, lød Coldplay ikke, som om de var bygget til de store arenaer.

Det har ændret sig. På albummet 'X & Y' fra i år er den tidligere sårbare lyd i mange numre erstattet af episke væg til væg-arrangementer.

I Forum gik gruppen som regel uden store problemer fra den højt belagte nye lyd til de ældre sanges mere enkle arrangementer.

Ingen tudeprins
Det hændte, at nyfortolkninger af ældre sange gik voldsomt ud over sangenes oprindelige intimitet.

'Politik' var ikke længere i nærheden af at være en bøn om at få folk til at tænke ansvarligt på alverden. Med sin bombastisk bankende rytme var den sang blevet til et krav, som sangeren og pianisten Chris Martin stillede med en fast stemme, der typisk for det meste af koncerten lagde afstand til hans øgenavn 'tudeprins'.

Coldplay havde det godt på scenen i Forum. Uanset om de spillede i gæld til The Beatles' psykedeliske periode, om de optrådte akustisk med bl.a. en hilsen til Johnny Cash, eller om de på grund af gentagelser af diskant guitar og glidende lys vokalfrasering lagde sig så tæt op ad U2, at det også var for tæt.

Ingen skæve takter
I Chris Martin har Coldplay ligesom U2 en forgrundsskikkelse, der bruger sin popularitet politisk.

Ligesom U2 kan Coldplay fungere som sjælenes spirituelle handymen, når Chris Martin synger det aktuelle singlehit 'Fix You'. Men både sprogligt og musikalsk er 'Fix You' så færdig og konform en løsning, at det ligner en kortvarig nødtrøst i stedet for en grundig, inspirerende tanke.

I modsætning til U2 har Coldplay ingen tvivl og ingen skæve takter. Måske hænger Coldplays musikalske konformitet sammen med noget, Chris Martin selv indrømmede under koncerten.

»Jeg har ingen rytmefornemmelse«, sagde han på et tidspunkt. Man tror ham, for rytmisk spænding er der ikke i Coldplays musik. Hold da op, hvor er de kommet langt uden.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere