0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Frost Festival bød på store armbevælgeser og strømpesokker

Politikens anmeldere, Lucia Odoom og Simon Lund, har været til fem ret forskellige koncerter på Frost Festival.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Melissa Hjerrild Kühn
Foto: Melissa Hjerrild Kühn

Forventninger. Der var lagt op til en aften i trance, da DJ Rupture og Maalem Omar Hayat ville forene den elektroniske musik med afrikans gnawa-musik i Nikolaj Kunsthal. Men der blev spændt ben for magien.

Koncertanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Koncertanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Et af de mest interessante arrangementer på Frost Festival fandt sted i Nikolaj Kunsthal, hvor publikum kunne lære den afroislamiske og spirituelle musiktradition gnawa at kende. Formidlerne var den marokkanske gnawa-musiker og sanger Maalem Omar Hayat og hans ensemble, amerikanske DJ Rupture og den danske guitarekvilibrist Oliver Hoiness. Før koncerten var der artist talk med DJ Rupture og musikjournalist Ralf Christensen, som skulle introducere publikum for gnawa-musikken og aftenens rituelle koncert. Samtalen var interessant og gav publikum en introduktion til gnawa-genren, som danner ramme om ritualet lila – en timelang trance-session, hvor der danses og spilles musik for at opnå balance mellem krop og sjæl. DJ Rupture fortalte, hvordan vi i den vestlige verden bruger nogle af de samme rituelle mønstre, når vi går til rave-fester og hører techno i timevis. Det tegnede derfor lovende, at vi både skulle høre gnawa-musikken alene og i samspil med DJ Rupture.

Det var designstudiet Dark Matters, som stod bag aftenens visuals, der nærmest lignede smeltende klippelandskaber. Og da Maalem Omar Hayat og hans musikere dansede ind på scenen, var de iført syregule traditionelle og ceremonielle dragter, der komplementerede de psykedeliske visuals. Gnawa indeholder tydelige spor af andre afrikanske musiktraditioner, samtidig med at man kunne høre, at den har rødder i muslimsk og nordafrikansk musik. Maalem Omar Hayat fik pustet liv i publikums danselyst – endda imponerende hurtigt efter nordisk standard.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter