Der var helt fyldt i Cosmopol-teltet, da LCD Soundsystem spillede på årets Roskilde Festival.
Foto: POSSELT LÆRKE

Der var helt fyldt i Cosmopol-teltet, da LCD Soundsystem spillede på årets Roskilde Festival.

Roskilde Festival

Roskilde får overskud i millionklassen

Årets Roskilde blev den største succes nogensinde, mener festivalen selv.

Roskilde Festival

Solen har braget ned over Roskilde, både på campingområdet og på festivalpladsen hele sidste uge.

I alt har 125.000 gæster, frivillige og kunstnere deltaget i årets festival. 70.000 af dem slog sig ned på campingområdet, hvor humøret og festen har været i højsædet frem til søndag omkring midnat, da Prince lukkede og slukkede festivalen på Orange Scene.

Det kombineret med, at der var udsolgt, og at der ikke i år var aflysninger fra nogle af de store navne, gør, at arrangørerne selv ser Roskilde Festival 2010 som den bedste festival i historien.

»Vi betragter det som den største succes nogensinde. Vejret har været med os. Vi har haft udsolgt to uger før tid, og vi har haft en flot afvikling både fra gæsternes og fra vores side«, siger festivalens talskvinde, Christina Bilde.

Forbud og grådighed

Den udmelding står dog i grel modsætning til Politikens musikredaktør Erik Jensens dom over årets festival. Han mener, på lige fod med en del andre musikjournalister på de førende danske dagblade, at festivalen bør slække på sine restriktioner.

LÆS ARTIKEL

Det ændrer dog ikke på, at overskuddet på Roskilde Festival i år bliver over 10 millioner kroner kroner. Og selv om der er et stykke vej op til sidste års overskud på 21 millioner kroner, har det meste flasket sig, som festivalen selv havde håbet.

»Vi er blevet forskånet for musikalske aflysninger og store forsinkelser. Og så skal gæsterne have stor ros for deres renlighed«, siger Christina Bilde, der oplyser, at gæsterne alene har indsamlet 70 tons skrald.

LÆS ARTIKEL

Hegnet blev væltet - igen
Roskilde Festivalen startede ellers – som vanligt – med, at hegnet til campingområdet blev væltet fem timer før planlagt. Det skal undgås næste år, mener Christina Bilde.

»Vi skal se på, hvordan kan vi kan sikre, at der ikke kommer så stort pres på hegnet. Vi skal have udvidet vores nye tilbud om campingbooking, og så skal vi måske tillade store camps at bygge op inden åbningen«, siger hun.

LÆS ARTIKEL

Derudover bliver festivaltoiletterne og hygiejnen nævnt som to af de ting, Roskilde Festival vil forbedre.

»Vi har opstillet dobbelt så mange toiletter i år, men folk har alligevel stået meget i kø. Og vi har haft kolibakterier i en af badesøerne, så det skal vi også have ændret til næste år«, siger Christina Bilde til Ritzau.

LÆS ARTIKEL

LÆS ARTIKEL

Stor omsætning i boderne
Hedebølgen, der ramte Roskilde madnag i sidste uge og varede festivalen ud, har fået mange til at købe flere drikkevarer end normalt.

Samtidig har ikke mindst det nyindførte og stærkt kritiserede forbud mod at medbringe egne drikkevarer på festivalpladsen været med til at give en omsætning i boderne på hele 130 millioner kroner.

LÆS ARTIKEL

Festivalen har i år også besluttet, at man skal betale pant på de hvide havepavilloner, som omkring 9.000 havde valgt at tage med som ly for solen. Det førte til, at gæsterne denne gang lagde over 500.000 kroner alene i pavillon-pant.

Desuden blev der solgt 4.000 enkeltdagsbilletter i gennemsnit til hver af de fire dage, hvor musikken spillede på Roskilde.

LÆS ARTIKEL

DIREKTE

LÆS ANMELDELSER AF

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce