0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Musikredaktøren: Poppen giver Roskilde nyt liv

Rihannas Roskilde-debut blev en sejr for festivalen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Simon Fals
Foto: Simon Fals

Populær. Publikum ville Rihanna i noget nær samme grad, som de ville selveste Bruce Springsteen sidste år. Og det samme gjaldt Chase and Status, der lørdag aften forvandlede græsmarken foran Orange Scene til et gigantisk basbal.

Roskilde Festival
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Roskilde Festival
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det var knald eller fald.

Med bookingen af Rihanna som hovednavn på årets Roskilde Festival tog landets største musikbegivenhed ikke bare en chance. Man beviste også, at man tager popmusikken seriøst.

Og det kan meget vel være løsningen på det problem, der med jævne mellemrum har været oppe at vende de seneste år med at finde tilstrækkeligt med store rocknavne til at spille den orange teltdug op.

For Rihanna bestod Roskilde-testen.

LÆS MERE

Publikum ville hende i noget nær samme grad, som de ville selveste Bruce Springsteen sidste år. Og det samme gjaldt Chase and Status, der lørdag aften forvandlede græsmarken foran Orange Scene til et gigantisk basbal.

Publikumsvolumen taler for sig selv
Men det var ikke kun her, der blev vundet publikumshjerter på Roskilde i år.

På Arena beviste hiphophåbet Kendrick Lamar og den vidunderlige Marie Key på hver sin måde, at de også havde formatet til at gå en scenestørrelse op. Samtidig med at publikumsvolumen til begge koncerter talte deres eget tydelige sprog om, at det her var noget, man virkelig gerne ville.

Og det har været en klar tendens på årets festival. Hvad enten det har været til housefest med engelske Disclosure på den lille genistreg af en scene, den hoppeborgslignende Apollo-scene, eller hiphopmaraton på Cosmopol.

Frem med det frække, det sjove, det spændende og nye

Publikum gider godt musikken. I hvert fald hvis den er god nok. Og det er derfor, Roskilde bør udvise noget af det samme mod, de brugte til at hyre Rihanna, på at turde mere på især Orange Scene.

Ingen forkromet rockkatedral

Men! Det må ikke gå op i hat og briller, som det gjorde i år med det svenske projekt Ingrid, der blev en prætentiøs og indadvendt maveplasker lidt i stil med sidste års katastrofe af en nattekoncert med den såkaldte supergruppe Apparatjik.

LÆS ANMELDELSE

Orange Scene er ikke et åbent værksted. Men det er heller ingen forkromet rockkatedral. Det er festivalens primære skueplads.

Så frem med det frække, det sjove, det spændende og nye. For det er her, publikum er.

Og der skal Roskilde også være.

Læs mere:

Annonce

Læs mere