Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning: Jørn Villumsen

Roskilde Festival
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Roskilde ser mod Amerika og melder sig ind i nutiden

Se hvilke fem navne vi snakker om før festivalen. Og hvem vi vil huske efter festivalen.

Roskilde Festival
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er nye toner i luften over den orange teltdug.

Sommerens helt store hjemlige kulturbegivenhed har i flere år insisteret på en profil tegnet af rocknavne, men i år er den amerikanske hiphop og den pumpende elektroniske musik skrevet med stort, mens en del rocknavne er skubbet længere ned blandt de i alt 156 navne på plakaten, som blev præsenteret i går.

Fest med store bogstaver

Festivalen understreger med amerikanske Major Lazer og danske Trentemøller som topnavne, at den elektroniske fest og fantasi ikke skal stå med små bogstaver. Klogt. For det er i denne væsentlige del af ungdomskulturen, at kropsligheden og hedonismen får pulsen op i dag.

Og med gårsdagens offentliggørelse af den canadiske rapper Drake cementerer hiphoppen sig for første gang som en genre på linje med rocken. Sammen med Outkast trækker Drake et spor af kvalitetsnavne gennem en musikfestival, der fra top til bund identificerer sig med hiphop. Et tiltrængt gearskifte.

For amerikansk hiphop er kommet ud af sit stereotype dødvande og vil under festivalen byde på vidt forskellige fortællinger. Fra den unge Earl Sweatshirts identitetskamp på sociale medier til gangstererindringerne hos den ældre Pusha T. Sat i scene med opfindsomme produktioner.

Sætter igen dagsordenen

Roskilde Festivalen sætter ofte dagsorden med sit internationale udblik, hvor der sjældent er plads til ret mange danske navne.

Det gør de også i år (læs altid det med småt!), men festivalen er samtidig et spejl af markante tendenser. Her viser annekteringen af hiphoppen og forstærkningen af den elektroniske fest, at Roskilde Festivalen har meldt sig ind i nutiden igen. Det er der fremtid i.

Hvordan hænger det sammen med Stevie Wonder og det absolutte hovednavn, The Rolling Stones? De har jo ikke ligefrem deres største album foran sig.

Begge navne skriver sig ind i traditionen for at præsentere historiske mastodonter, og der kommer ingen overraskelser i de to historietimer. Men The Rolling Stones stiver festivalens gamle rockidentitet af, og overraskelsen Stevie Wonders amerikanske musikhistorie har faktisk tilknytning til festivalens forandring.

Wonders Motown-pop er direkte inspiration til den hilistepop, der ellers ikke plejer at stå i festivalens overskrifter. Det ændrede Rihanna, nu forlænges det spor med Drake og Wonder selv.

Det gør Roskilde Festival mere moderne end museal. I stedet for at rejse et monument over rockens hæderkronede ritualer giver den et øjebliksbillede af en pulserende nutid.

_________________________________________

Musikredaktøren har her samlet 20 sange fra de mest markante navne i programmet

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden