0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Den nye generation leverede en eksplosiv fest på Orange

Producerduo sagde tak for invitation, og kvitterede med rasende danselykke.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
THOMAS BORBERG
Foto: THOMAS BORBERG

Kæmpefest. Chase & Status var kommet for at bombardere publikum fra start til slut.

Anmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Anmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Metallica havde flænset aftenen med fællessang på Orange, og nu godt en time senere var pladsen igen fyldt

Men nu med et helt andet publikum, der stod klar til at eksplodere sammen med den britiske producer-duo Chase & Status.

En yngre generation, der havde festet i en uge på campingpladsen og på den Apollo-scene, hvor den elektroniske klubkultur havde skabt et parallelspor festivalen igennem med raves og hits fra en ny tid.

Lige som det skal være Men nu var de klar til at indtage Orange Scene, og Roskilde Festival skal have stor ros for at omfavne den kultur på den mest ædle scene.

Chase & Status så lyset i 2003 og har været med til at definere en dubstepscene, der siden har vokset sig ud fra Londons klubber til hele verden.

Roskilde oplevede genren for første gang i 2007, hvor pionererne fra Digital Mystikz indvarslede et erobringstogt for den tunge basmusik på den mindre Cosmopol-scene, men her seks år efter er genren etableret som rock’n’roll for netgenerationen.

Og jeg kan ikke huske at have oplevet en mere vibrerende, mere eksplosiv fest på de arealer. Fra scene til bagkant sitrede de løftede arme som ørets sansehår i oppisket vildskab under hele den timelange koncert, hvor de brystkassebelejrende basmelodier rasede af sted over det speedede beat.

Usundt? Ja, ligesom det skal være.

Historisk fest

Og Chase & Status var kommet for at bombardere os fra starten, hvor ’No Problem’ blev afløst af deres fremragende dubstep-milepæl ’Eastern Jam’. På scenen havde Saul Milton og Will Kennard fundet livetrommer og elguitaren frem for at forvandle produktionerne til stadionrock.

Lyden var helt toptunet til at åbne klubbens lukkede rum til den åbne nattehimmel, og det enorme græsareal var forvandlet til dansegulv, hvor cirkler åbnede sig mellem rastløst trippende unge mænd for at implodere i tumultarisk kluddermor, så snart den forvrængede bas ramte som en hacket sirene.

LÆS OGSÅ

Sådan kørte det af sted som et løssluppent lokomotiv over fantastiske numre som ’Brixton Briefcase’, ’Time’ og ’Pieces’ inden de helt store hits blev rullet i stilling til finalen, hvor ’Let You Go’ skabte fællessang, der kunne matche metalfolket på ’Nothing Else Matters’ en time tidligere.

’Blind Faith’ og ’Fool Yurself’ lukkede for en historisk fest i Rosklide-regi.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter