0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Husker du 'M*A*S*H'? Krigen er flyttet til Afghanistan i denne opdaterede og vellykkede version af tv-klassiker

Den amerikanske drama-komedie-serie ’68 Whiskey’ har tydelige paralleller til lægekrigsserien ’M*A*S*H’ fra 1970’erne. Den er ikke lige så god, men holder man af sundhedspersonel i uniform og fri dressur, er den afgjort værd at se nærmere på.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Viaplay
Foto: Viaplay

Den opvakte, men også uheldige Cooper Roback er glad for kvindeligt selskab og hurtige penge, men det går ikke altid hans vej.

Set og hørt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Set og hørt
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er fra første færd aldeles tydeligt, at vi er både langt fra Koreakrigen og Alan Aldas næsvise vid i tv-klassikeren ’M*A*S*H’, der kørte fra 1972 til 1983 og nåede 256 episoder. For den første replik, man for alvor bider mærke i, lyder i al sin prangende trivialitet: »Jeg elsker, når du knepper mig«, og den hører til i en sammenhæng, hvor to udsendte amerikanske soldater af hvert sit køn er fortrukket til et lagerlokale og går til vaflerne med uniformsbukserne ned om knæene.

Men konceptet er tydeligt en opdateret version af Larry Gelbart og Gene Reynolds fortællinger om folkene på det mobile kirurgiske hospital i 1950’ernes Østasien, som så igen byggede på en delvist selvbiografisk roman af lægen Richard Hooker og dens fortræffelige filmatisering ved Robert Altman. Blot er krigen denne gang i Afghanistan, og de kvikke og vittige replikker leveres af sygeplejersken Cooper Roback og hans dølgsmålselskerinde Grace Durkin, der udadtil er sammen med kæmpen Sasquatch.

Det er et tragikomisk sammensurium af spænding, humor og blodig realisme, vi som seere præsenteres for. Og man forstår så udmærket, hvorfor det nu på ny er nødvendigt med en komedieserie, der udstiller dette bizarre fænomen, at demokratiet spiller så meget fallit, at de forvoksede politiske slagsmål tager over, for nu at parafrasere krigsteoretikeren Carl von Clausewitz. For der er stadig krig i dele af verden, og vi slår hinanden i hovedet med religion og ideologi efter devisen: ’I gør ikke, som vi synes, derfor er i dumme’. Som bandet Megadeth så rammende påpegede: »Peace sells, but who’s buying

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere