Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

'Torchlight' kan i kraft af sit spildesign holde dig fanget i en spiloplevelse, hvor du mister fornemmelsen for tid og rum.

'Torchlight' kan i kraft af sit spildesign holde dig fanget i en spiloplevelse, hvor du mister fornemmelsen for tid og rum.

Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

'Torchlight' er vanedannende 'Diablo'-klon

Rollespillet ’Torchlight’ er enestående til at tryllebinde sin spiller, og et pragteksemplar på positiv psykologi. Dog vejer arven fra 'Diablo' for tungt.

Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En følelse af euforisk opslugthed i forbindelse med aktiviteter.

Sådan beskrev den ungarske psykolog Mihaly Csikszentmihalyi sin ’Flow’-teori, og rollespillet ’Torchlight’ er computerspillenes skildring af teorien. Gennem spillets design og regler mærker du konstante udviklinger i dine evner og værktøjer, men samtidigt føler du aldrig, at du mister kontrollen over situationen.

Du mister kun fornemmelsen for tid og sted, mens nattetimerne bliver små og euforien griber dig.

Den digitale lykkepille I ’Torchlight’ begynder dit eventyr i en lille landsby, der er under belejring af underverdenens tropper.

I starten er dit rustne sværd kun lige i stand til at overkomme udfordringerne, når du træder ned i fangekældrene én etage af gangen. Men sejre giver dels erfaring, som kan veksles til bedre evner og mere styrke, dels de besejredes efterladenskaber, dvs. penge og våben, som du kan udstyre dig med.

Hurtigt bliver din hobbykniv skiftet ud med en sjælden morgenstjerne, og med større overarme tør du begive dig længere og længere ned i underverdenen.

Ren og skær matematik
Fjenderne bliver tilsvarende stærkere og bedre pansrede, men du oplever aldrig ubalancer i forholdet mellem dine evner og udfordringerne.

Reglerne er klare og gennemsigtige, da din figurs egenskaber er skildret gennem kold og konkret matematik. Det virker retfærdigt at få sin sag for, hvis din styrke og pansring tydeligvis kun er halvt så stærk som fjendens.

Avancement og feedback på din præstation kommer med det samme, og du føler dig altid i fuld kontrol over din figurs udvikling. Det forbliver dit ansvar at udstyre vedkommende optimalt og polstre de svageste led i udstyrskæden - og her appellerer ’Torchlight’ desuden til vores eget narcissistiske jeg, da vi i spillet kan stræbe efter det bedste og opnå det inden for kort tid.

Diablos uægte bastard

For garvede computerspillere vil konceptet i ’Torchlight’ desværre også byde på mange deja-vu-oplevelser.

Udviklerne Runic Games indrømmer f.eks. indirekte igennem hele spillet, at ’Torchlight’ ikke kun er inspireret af ’Diablo’-spillene, men nærmest er det samme produkt i en ny spilæske.

Opbygningen, gameplayet og sågar enkelte lydeffekter er akkurat de samme som i Blizzards legendariske pc-spil fra 1996 og 2000. Faktisk er grafikken tæt på at være det eneste, der adskiller ’Torchlight’ positivt fra dem, og nyskabelserne i ’Torchlight’ er overflødige, når du kommer længere ind i spillet.

Den inspiration, som det diplomatisk kan kaldes, indebærer på den ene side et glædeligt gensyn med alle de fantastiske ingredienser fra ’Diablo’. Men desværre har ulemperne også sneget sig med.

Du skal stadig klikke med et hypermanisk tempo for at begå dig i spillet, og du skraber fortsat et dusin ubrugeligt ragelse sammen for hver anvendelig genstand, du finder. Her skal hovedparten identificeres manuelt gennem en tungnem proces, og alt fører til en kakofoni af kliklyde og ondt i fingeren. Denne del bør være mere strømlinet anno 2010.

Endelig udebliver det sociale aspekt, som efterhånden er essentielt i rollespil. Du kan ikke gå på eventyr med andre over internettet, og det fjerner et betydeligt lag underholdning fra ’Torchlight’.

Spillet koster ganske vist ikke nær så meget som pc-spil fra de store udgivere, men det er kun en halv undskyldning, når flerspillertilbud er alfa og omega for rollespilsgenren.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden