Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

ventetid. 'Joust!' udkommer efter planen først til efteråret.

ventetid. 'Joust!' udkommer efter planen først til efteråret.

Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dansk ridderspil nomineret til britisk spil-Oscar

Nyt dansk bevægelsesspil er indstillet prestigefuld britisk BAFTA pris.

Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ræk din ene arm ud fra kroppen som en ridderlanse, mens du klapper din virtuelle hest i bagedelen med den anden for at få fart på.

Sat på spidsen lyder det kommende danske bevægelsesspil 'Joust!' fuldkommen vanvittigt, men det er meningen.

Spillet er designet til festlige lejligheder, og spillets originalitet har gjort, at spillet nu er nomineret til den årlige britiske pris BAFTA (British Academy of Film and Television Arts) i talentprisen "Ones to Watch".

Armen er min lanse 'Joust!' er udviklet til Microsofts Xbox 360 konsol og tilhørende Kinect-kamera, der omsætter alle kroppens bevægelser foran skærmen til en virtuel figur i spillene.

LÆS ARTIKEL

På den vis kan man styre sin egen ridder i spillet, og ride lansedyster mod hinanden kun ved at hoppe på stedet, række armen ud som lansen og klappe hesten med den anden hånd for at få nok fart på.

Spillet er endnu under udvikling af firmaet Digital Knights, der består af internationale studerende fra IT-Universitetet i København:

»Vi brainstormede først mange ideer til spil, men ideen til 'Joust!' kom først, da en af vores udviklere fandt på at overføre armens bevægelser til en lanse i spillet. Pludselig kunne vi alle se spillet for os, og her faldt det naturligt, at man skulle kunne klappe hesten med den anden hånd for at få fart på«, siger spillets projektleder Roman Graebsch.

Danske spilskabere rykker

Digital Knights er ikke den eneste danske spiludvikler, der har skaber international opmærksomhed ved at eksperimentere med nye former for spil, som udnytter rummet og kroppens bevægelser. Også københavnske Knapnok Games arbejder på festspillet 'Slowmo Showdown' - et skydespil til Xbox 360 holdt i 'Matrix'-agtig slowmotion på taget af et rullende tog, mens man slynger laserskud efter hinanden og undgår selvsamme alene ved at vride kroppen foran Kinect-kameraet.

LÆS OGSÅ

Samtidig er et tredje dansk spil - også med ridder-referencer - 'Johann Sebastian Joust' tillige indstillet til de to store amerikanske spilpriser Game Choice Awards og Independent Game Festival, hvilket er den amerikanske spilbranches svar på filmens Oscar- og Sundance-priser.

Et stærkt spilland
Her er 'Johann Sebastian Joust' nomineret i kategorierne for innovation og eksperimentelle spil, da det er en gammelkendt tag-fat leg, men moderniseret, da alle spillere samtidig skal beskytte deres egen bevægelsesfølsomme controller i hånden.

LÆS ARTIKEL

»Jeg ser Danmark som et stærkt spilland, hvor der er mange etablerede indie-udviklere. Samtidig viser de mange nye jobopslag, at branchen vokser. Det var f.eks. fedt at se kulturminsteren åbne Nordic Game Jam 2012 her på IT-Universitetet i januar, og jeg håber, at den nye regering vil hjælpe med at bibeholde den udvikling«, siger Roman Graebsch.

'Joust!' udkommer efter planen først til efteråret. BAFTA-priserne uddeles 16. marts, mens Game Choice Awards og Independent Game Festival kåres i starten af marts.

Læs mere om Joust! her

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden