Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Playdeads direktør Arnt Jensen ses her med en af BAFTA-priserne i aftes.

Playdeads direktør Arnt Jensen ses her med en af BAFTA-priserne i aftes.

Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danske spiludviklere har vundet, hvad der svarer til fire Oscars

Playdead er en dansk spilduvikler, som blandt andet udmærker sig ved at lave computerspil med et særligt kunstnerisk udtryk. I går vandt de fire priser for deres nyeste spil 'Inside' ved BAFTA-uddelingen i London.

Spil
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I går, torsdag 6. april, skete der noget stort.

Den danske spiludviklingsvirksomhed Playdead vandt nemlig hele fire priser for deres nyeste spil, 'Inside', til BAFTA-uddelingen, der fandt sted den 6. april - en årlig prisuddeling, som British Academy of Film and Television Arts (BAFTA) står bag, og som hædrer film, tv og computerspil.

Og det er stort. Meget stort, endda. Især for en virksomhed som Playdead, der lægger stor vægt på det kunstneriske udtryk i deres computerspil.

»Det er nærmest som at vinde fire Oscars. Det er virkelig stort og endnu en understregning af, hvor dygtig og kreativ en virksomhed, Playdead er«, siger Jan Neiiendam,som er bestyrelsesformand i organisationen Interactive Denmark, der blandt andet hjælper indholdsproducenter af spil med at udvikle deres forretning.

Men de fire 'computer-Oscars' er ikke kun en kæmpe sejr for den succesfulde spilvirksomhed Playdead, som stod med priserne i hænderne. Det er det også for resten af den danske spilbranche.

»Det kan ikke overvurderes, hvor vigtigt det er for branchen, at vi kommer på den internationale stjernehimmel, og at danske titler bliver fremhævet, og at de netværk, som bliver skabt ved, at vi har nogle, som er i superligaen, kan blive til glæde for hele den danske udviklerbranche,” siger Jan Neiiendam.

En del af indie-bølgen

Playdead er det, man kan kalde en 'indie-spiludvikler' og er en af de vigtigste spillere i det, man kan kalde indie-bølgen, som opblomstrede efter finanskrisen. Før krisen var der en tendens til, at computerspillene og spilstudierne blev større og større, fordi teknikken hele tiden blev mere avanceret. Men omkring finanskrisen skete et nybrud, hvor de mindre og mere selvstændige spillere meldte sig på banen; heriblandt Playdead.

Playdead begyndte som en idé hos direktøren Arnt Jensen. Han lagde en lille video ud på internettet med sin idé til det, der senere skulle blive til computerspillet 'Limbo' – Playdeads første computerspil. Videoen gik viralt og fik kæmpe succes. Efterfølgende fandt Arnt Jensen sin, nu forhenværende partner Dino Patti, og sammen skabte de Playdead.

Computerspillet Limbo blev samtidig deres første store succes, der til dato har solgt over 3 millioner eksemplarer. Efter Limbo udviklede Playdead spillet 'Inside'. Det er dette spil, der i aftes indbragte Playdead fire betydningsfulde priser for henholdsvis  'Kunstnerisk udtryk', 'Spildesign', 'Fortælling' og 'Originalt indhold' til BAFTA-uddelingen.

Spillet er som et urværk

'Inside' er et lidt atypisk computerspil, og det er efter alt at dømme netop det, der udmærker det fra de mange andre på markedet.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Skærmbillede fra 'Inside'
Foto: Playdead

Skærmbillede fra 'Inside'

Universet i 'Inside' er dystopisk og holdt næsten fuldstændigt i sort/hvid. Billedet er simpelt og stilrent og musikken dyster. Det ser utrolig enkelt ud - men arbejdet bag er yderst kompliceret.

»Det specielle ved spillet er, at det ikke forklarer sig selv. Det er meget åbent over for fortolkning, og der er hverken tekst eller voice-over. Det hviler i sig selv og fortæller ikke, hvordan du skal tolke det. Spillet forklarer selv, hvordan det fungerer uden at bruge tekst eller grafik. Det er ligesom et urværk, der fungerer enormt præcist og alle tingene passer ind i hinanden«, siger Jesper Krogh Kristiansen, som er spilformidler og forfatter til en bog om den danske spilbranche.

Skal man sammenligne 'Inside' med mange andre computerspil, udmærker det sig ved at være mere kunstnerisk i sin stil. Og det kunstneriske fokus er generelt meget kendetegnende for Playdead som virksomhed.

»De har en mere kunstnerisk og flydende tilgang til spiludvikling. Normalt arbejder man med relativt stramme produktionsplaner, hvor  bestemte ting skal være færdige på bestemte tidspunkter, men det gør de ikke hos Playdead. Hos dem er spillet mere en plastisk ting man arbejder på hele tiden. Det er mere en følelsessag - ligesom man indenfor billedkunst snakker om at det er svært at sætte en finger på, hvornår værket lukker sig. Det er lidt det samme«, siger Jesper Krogh Kristiansen.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden