Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bønner kogt med kommen skulle give mindre luft i maven. Prøv også spidskommen og fennikelfrø.
Foto: Fru Knips

Bønner kogt med kommen skulle give mindre luft i maven. Prøv også spidskommen og fennikelfrø.

Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tag en bønnedag med sprødt grønt

De proteinrige bønner, der er nødvendige i vegetarkosten, skal have masser af sprøde grøntsager som modspil.

Nyt om mad
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En af barriererne for at komme i gang med at spise flere bønner er langtidsplanlægningen, som er nødvendig.

Man skal sætte bønnerne i blød dagen i forvejen og koge dem i op til flere timer. De følgende råd gør bønnerne nemmere at gå til – og får dem til at smage godt.

Udblødning og kogning
Udblød bønnerne i mindst 10-12 timer i rigeligt koldt vand. Kasser udblødningsvandet. Du kan ikke på forhånd vide præcis, hvor lang tid bønnerne skal koge. Samme slags bønner kan have forskellig kogetid, alt efter hvilket mærke/høst man har købt.

De skal koge helt bløde og møre. For mange typer kan det være 1,5-2 timer. Nogle bønnetyper, f.eks. linser og mungbønner, koger let ud – her skal du være over dem. Tilsæt først eventuel salt (husk, at bouillon er salt) til sidst i kogningen, så bliver de hurtigere møre

Kog altid bønnerne i rigeligt grøntsagsbouillon og smagsgivere som tørrede eller friske krydderurter, løg, hvidløg og rodfrugter. Brug samme slags grøntsager og krydderurter, som skal i retten, til at koge med.

Følgende typer skal ikke sættes i blød: mungbønner, linser, flækærter og butterbeans.

Store bønnedag
Du kan tage en ’bønnedag’, hvor du sætter en stor portion af flere slags bønner i blød dagen i forvejen og på dagen koger dem alle på en gang. Det vil sige i hver sin gryde, mens du kaster et øje på dem, så de alle bliver kogt perfekt.

Når de er kølet af, kommer du dem i poser hver for sig og fryser dem ned. Frys bønnerne i små poser, eller frys dem fladt i større poser, så du let kan brække den mængde af, du vil bruge. Sådan får du flere slags bønner til retter, der herved får et flot spil i farve og form.

Det vigtigste bønnetip
En fejl, som mange kokke og køkkenskrivere laver, er ikke at tilføre nok grøntsager til bønneretter, hvorved de spisende får en tung og kedelig oplevelse af bønnerne. Retter med bønner smager bedst og bliver mere lette, hvis der er grøntsager og kogte bønner i forholdet 1:1, eller gerne flere grøntsager end bønner.

Modspil og smag
Giv det melede i bønnerne et modspil ved at blande med sprøde, rå grøntsager og saftige, kogte grøntsager. Man kan også opnå saftighed i gryderetter ved at blende en lille del af bønnerne eller linserne, så resten omsluttes af en cremet konsistens. Smag til med noget syrligt, f.eks. eddike og citrussaft, og noget skarpt, f.eks. rå løg, sennep, peberrod eller rucola.

Færre fjærter Bønner kogt med kommen skulle give mindre luft i maven. Prøv også spidskommen og fennikelfrø. Tilbehør

Kogt ris og hel quinua smager godt til bønneretterne, og risen kompletterer bønnerne proteinmæssigt.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden