Nyt om mad

Boom i salget af måltidskasser

Måske er måltidskasse begyndelsen på, at vi ikke laver maden selv, mener ekspert.

Nyt om mad

Uanset om aftensmaden skal være vegetarisk, superhurtig, eksotisk krydret eller noget med fisk, kan du gå på nettet og bestille en måltidskasse, som opfylder ønskerne.

Såvel salget som udvalget af kasser og poser med opskrifter og ingredienser til et eller flere hovedmåltider er vokset markant den seneste tid, lyder det fra fire firmaer, som Lørdagsliv har testet måltidspakker leveret til døren fra.

Aarstiderne.com har solgt økologiske måltidskasser i seks år. Præcis hvor mange, ønsker firmaet ikke at oplyse, men antallet af solgte kasser er mere end tredoblet inden for det seneste år, fortæller projektleder Maibritt Hoydal.

Kunderne bor typisk i storbyområder, og det er gerne en kvinde i alderen 30 til 45 år, som står bag beslutningen om at købe måltidskasser til familien eller husstanden. Men Aarstiderne arbejder på at udvide kundekredsen: Der er måltidskassetilbud til både storfamilier og singlehusstande på vej, oplyser Maibritt Hoydal.

Konkurrenterne melder også om en stærkt forøget interesse for at slippe for at beslutte, hvad der skal på middagsbordet, og få råvarer og opskrifter leveret til døren:

»Vi har haft en positiv udvikling i det seneste år med tocifrede vækstrater«, fortæller Klaus Toft Nørgaard. Han har udviklet og leder firmaet Retnemt.dk, som har solgt måltidskasser i over fem år.

Det aktuelle salg ligger på 11.500 portioner om ugen. Kunderne er typisk børnefamilier på Sjælland med voksne i aldersgruppen 30 til 50 år.

Måltidet samler familien
Anne Glad, partner i reklamebureauet Sunrise, er ikke overrasket over den voldsomme vækst i salget af måltidskasser.

»Det her er et eksempel på en række nye convenience-produkter, der giver et sundt alternativ til lørdagskyllingen«, siger hun og lister en række andre grunde op til, at området er i vækst.

»Sundhed betyder meget for forældre, og i vores samfund i det hele taget. Med måltidskasserne får du hjælp til at spise sundt. Samtidig sparer du tid, fordi du ikke skal købe ind, og slipper for at hænge fast i de samme opskrifter, som du plejer«.

LÆS GUIDE Ifølge Anne Glad er det samlende måltid, hvor alle i familien sidder omkring bordet, under opløsning. Mange spiser foran fjernsynet eller på vej et andet sted hen. Måltidskassen giver også mulighed for at holde fast i den gamle familiestruktur, hvor man får et veltillavet måltid hver aften. »Et måltid sammen hver aften bliver anset for godt familieliv og god livsstil. Det vil folk gerne have hjælp til at holde fast i«, siger Anne Glad. Friskheden er vigtigst

I Storkøbenhavn har Middagsfred.dk i halvandet år solgt poser med ingredienser og opskrifter til tre eller fem måltider. Også her der medvind til efterspørgslen: »Vores salg er steget med 75 procent det sidste halve år«, fortæller countrymanager Maria Andersson fra firmaet, som er en del af det svenske moderselskab Middagsfrid og lægger vægt på, at råvarer og retter er klimavenlige. Firmaet sælger måltidsposer i Sverige, Danmark, Norge og Tyskland.

LÆS GUIDE

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Skagenfood.dk leverer fisk i kasser direkte til kunderne, som har mulighed for at tilkøbe grøntsager og opskrift og dermed få samtlige ingredienser til et helt måltid.

»Hver tredje nye abonnent vælger at købe de komplette måltidsløsninger«, melder direktør Betina Kühn.

Skagenfood har netop udvidet sortimentet med en børnepakke, der ugentligt veksler mellem fem forskellige nemme fiskeretter, som børn kan være med til at lave. En anden ny måltidskasse skal gøre det endnu lettere for kunderne: Her køber man en tilberedt fiskeret, som blot skal varmes op og smages til.

LÆS ARTIKEL

Ifølge firmaets seneste undersøgelse vælger kunderne især at få dagligvarer leveret til døren, fordi det er nemt og bekvemt. For stort set alle kunder er det vigtigste, at varerne, som leveres til døren, er friske.

Anne Glad mener, at den næste trend sådan set allerede er her. Men at den vil vokse yderligere. Færdiglavede, varme retter, der bliver købt som takeaway i samme sunde univers, som måltidskasserne bevæger sig i. Bare endnu mere tidsbesparende.

»Vi får ikke mere tid i fremtiden, så vi vil være endnu mere tilbøjelige til at købe os til tidsbesparelser, der kan give os frihed. Det ender med, at vi slet ikke laver mad i vores dyre samtalekøkken«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden