0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Køb vin efter points: Da Store P indtog toppen af vinjournalistikken

For 30 år siden indførte amerikaneren Robert Parker en 100-skala til vurdering af vin – som siden er blevet toneangivende. Politiken vil fremover supplere tjektegnene med points efter 100-skalaen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Lars Hansen
Arkivfoto: Lars Hansen

Sammen med lokale anmeldelser af vinene bruges Parkers bedømmelser flittigt i forhandlernes markedsføring.

Vin
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Vin
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I 1978 ændrede vinjournalistikken sig. Indtil da havde engelske vinjournalister domineret. Noble gentlemen med vest og slips og elegant intonation. Mange af dem var sovset ind i vinindustrien, importerede selv vin og ville helst ikke være uvenner med nogen. Så de var venlige, affable og ærlig talt ret ukritiske, når de omtalte vine. ​​​

Karaktergivning var ikke særlig udbredt, og når der endelig blev givet talmæssig bedømmelse, var det ofte fra en til fire stjerner, eventuelt med halve. Men alt ændrede sig, da de amerikanske bulldogs med Robert Parker, tidvis kaldet Store P, i spidsen gjorde deres indtog og introducerede 100 points-skalaen.

Den er løseligt inspireret af karakterer fra det amerikanske skolesystem. Underligt nok starter den ved 50 points og har (selvfølgelig) 100 som den højeste.

I dag er et af de stærkeste salgsargumenter, at en vin har fået så og så høje karakterer. Se på de fleste af vinimportørernes hjemmesider, hvordan omtale af en vin plastres til med point fra forskellige bedømmere.

Ikke alle har lige stor indflydelse. Men der vil næppe være nogen, som benægter, at Robert Parkers The Wine Advocate har været det klart mest indflydelsesrige organ i mange år. I begyndelsen blev det udelukkende skrevet af den tidligere advokat Robert Parker og var således hans, og kun hans, mening om vin.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter