0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
 MADS NISSEN
Foto: MADS NISSEN

»En gang imellem giver jeg den måske for meget gas, det ved jeg godt«

Han er vant til at blive skældt ud, især af lærere, og hans kolleger tøver ikke med at kalde ham »en dum skid«. Men den slags får ikke pædagogik-professoren Niels Egelund til at skifte kurs. Manden, der de første fem år af sit liv opvoksede hos sine bedsteforældre, og som kedede sig i skolen, er ikke blevet lærer, pilot og professor, fordi han skulle tale andre efter munden. Tværtimod. En dag i 1981 tog han et valg, som satte kursen for resten af hans liv.

FOR ABONNENTER

I 1981 kører en rød Renault 4 ind på Shelltanken ved tilkørslen til Helsingørmotorvejen ved Hørsholm. En mørkhåret, slank mand stiger ud af bilen og går ind på tanken og køber en citronvand. Tilbage i bilen drikker han det gule vand af flasken, mens han overvejer, hvad han skal stille op.

Manden er Niels Egelund, og et par dage forinden er han blevet ramt af det første alvorlige stormvejr med retning af stiv modvind. Den unge adjunkt på Danmarks Lærerhøjskole har netop udgivet sin første bog baseret på gennemgang af et stort datamateriale om klassestørrelser. Bogens konklusion er, at antallet af elever i klassen ikke har nogen betydning for elevernes læring. Om der er 14 eller 25 elever i klassen betyder ikke noget for deres faglige resultater. Det viste materialet, og det har Niels Egelund skrevet.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu